Avatar billede dada0011 Nybegynder
13. september 2014 - 02:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

24/7 kniv Spørgsmål

Hej Eksperten,

Jeg har et par spørgsmål omkring denne kniv

http://www.effektlageret.dk/product/lansky-world-legal-urban-tactical-knife-7041/

1, Kan jeg have den med mig på arbejde og hjem. ?  "jeg er under 18"

2, Må man gerne have kniven liggende i sin lomme på offentlige institutioner og butikker. ?
Avatar billede jjbirk Nybegynder
13. september 2014 - 09:49 #1
Som der står nederst:
24/7 gadelovlig, må bæres af alle, overalt! Klingen er under 7 cm, ikke låsbar og ikke enhåndsbetjent.

Men hvis du vil være 100 % så spør hos Politiet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. september 2014 - 14:56 #2
"Gadelovlig" er ikke et begreb jeg før har mødt... - lyder spøjst.

I bund og grund er kniven lovlig - og det er én side af sagen.

Den anden er nemlig, at du kun må bære kniv i det offentlige, hvis det har et "anerkendelsesværdigt formål" - d.v.s. hvis du er i skoven for at plukke svampe, har behov for den på dit arbejde o.lign.

Du må IKKE bære kniv i butikker og på offentlige institutioner, hvis det bare er fordi "den er rar at have". I så fald vil politiet kunne skride ind med bøde eller det der er værre.

Omvendt er det jo et enormt gråzoneområde, så arbejder du på institution, og hævder den er til at skære frugt med, tvivler jeg på nogen brokker sig. Og som butiksansat må man have den til at skære varer op med o.lign. - men med i byen på indkøb uden grund... - lad være med det.