Avatar billede Martinfys Nybegynder
13. september 2014 - 22:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

smelte aluminium.

har dette spørgsmål jeg ikke helt kan drej det er nok meget simpel.

smelte 30 kg aluminium, som har en temperatur på 25 grader celcius?

er klar over at det skal opvarmes til smelte punktet først, men hvordan og hvorledes skal det stilles op og hvilke formler skal brugs kan ikke se mig ud af det?

på forhånd tak.
Avatar billede acore Ekspert
14. september 2014 - 06:45 #1
Du skal no bruge smeltetemperaturen, varmekapaciteten og smeltevarmen for aluminium.

Du mangler at fortælle hvad du vil regne ud, men er det energiforbruget skl du først bruge energi til at varme det op og dernæst til at smelte det.
Avatar billede Martinfys Nybegynder
14. september 2014 - 08:06 #2
tak men hvordan stiller jeg det op og hvilke formler skal der brugs kan ikke lige se det?
jeg gøre:

Q=c*m*t = 900*30*25 = 675000
Q= L* m = 400 * 30 =12000

hvad gør jeg forkede det virker fuldstændig sindsyg tal?
Avatar billede acore Ekspert
14. september 2014 - 12:32 #3
Den første formel er forkert. Du skal ikke bruge temperaturen, men temperaturforskellen (fra de 25 til smeltepunktstemperaturen).

Ellers ser det rigtigt ud med forbehold for, at du endnu ikke har fortalt hvad du vil regne ud.

Men tallene er ikke "sindsyge"