Avatar billede scheler Novice
06. oktober 2014 - 15:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

referere hvis bestemt kolonne indeholder bestemt tekst

Jeg har en ferieplan hvor mine kollegaer skal skrive ind, hvis de ønsker at afholde ferie eller afspadsering.
Hvis Per i felt B13 skriver "man-tor afsp." så skal felt D30 forblive tom, men hvis han skriver "man-tor fe" (forkortelse for ferie) så skal der i felt D30 stå "F"
Fe eller afsp. kan også godt stå først i feltet, så det er bare hvis feltet B13 indeholder "fe"
Avatar billede kim1a Ekspert
06. oktober 2014 - 16:04 #1
Formlen hedder på Engelsk Find og er case-sensitiv. Så Fe og FE er ikke det samme for den.
Den returnerer 1 hvis det findes, så du skal have det kombineret med en hvis funktion.

Må jeg foreslå at du i stedet sætter en celle kun til afsp, fe (og eventuelle andre), hvor du laver validering så det skal vælges, fremfor skrives?
Avatar billede jens48 Ekspert
06. oktober 2014 - 16:32 #2
=IFERROR(IF(SEARCH("fe";B13);"F";"");"")

SEARCH funktionen er ikke case-sensitiv
Avatar billede scheler Novice
08. oktober 2014 - 10:06 #3
Tak Jens48, det var den formel jeg havde brug for - smid et svar :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
08. oktober 2014 - 11:04 #4
Et svar