Avatar billede Brugersoren Nybegynder
03. november 2014 - 19:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lux?

Hej,
Nogen der ved hvor mange (ca.) lux en laptopskærm udsender når man fx. ser på Googles startside - eller en helt hvid skærm. Hvorfor vil jeg nu vide det? For at finde ud af om der er belæg for at sige, at man kan komme i bedre humør af at se på sin computerskærm end på så meget andet - jvf. videnskaben om at lys modvirker depression. Ved godt det er langt mere effektivt at gå en tur ud i dagslyset og hente 20-30.000 lux. Men ikke desto mindre: Hvor mange lux giver en computerskærm på en mørk vinteraften?

Hilsen Søren
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2014 - 20:22 #1
Dit spørgsmål ledte til en del søgninger på nettet. Skønt :-). Her er resultatet:

A typical computer display emits between 50 and 300 cd/m2. The sun has luminance of about 1.6×109 cd/m2 at noon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance

Candle light at 20 cm                10-15 Lux
Street light                        10-20 Lux
Normal living room lighting        100 Lux
Office fluorescent light        300-500 Lux
Halogen lamp                        750 Lux
Sunlight, 1 hour before sunset        1000 Lux
Daylight, cloudy sky                5000 Lux
Daylight, clear sky                10,000 Lux
Bright sunlight                      >20,000 Lux

http://www.psycheducation.org/depression/LightTherapy.htm

En typisk "light box" til lysterapi udsender ca. 10.000 lux.
The box should provide 10,000 LUX of illumination at a comfortable sitting distance.

http://en.wikipedia.org/wiki/Light_therapy
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2014 - 20:40 #2
Lige en tilføjelse:

1 cd/kvm = 1 lux

I "oversættelsen" fra Google af solens lysstyrke indsneg der sig en ret afgørende fejl. Oversættelsen i #1 siger "The sun has luminance of about 1.6×109 cd/m2 at noon

Det korrekte, oversat til dansk, er:

"Solen har en luminans på 1,6x10 i niende ved middagstid".
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
03. november 2014 - 22:54 #3
Tak, så blev man så klog :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
04. november 2014 - 10:05 #4
Men ikke klog nok til at milter skulle have pointene, siden du tog dem selv?
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
04. november 2014 - 18:04 #5
Nej, det er fuldstændig rigtigt. Det med point er nemlig (for mig) ret svært at blive klog på. Jeg har haft et spørgsmål kørende netop fordi der i min udgave åbentbart ikke er nogen muligheder for acceptere andres svar. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke. Hver gang folk svarer på mine spørgsmål har jeg kun følgende muligheder: "Skriv et svar", "Skriv en kommentar" eller "Anmeld misbrug". "Accepter svar" er ikke en mulighed før jeg selv svarer. Jeg har oprettet en tråd alene med det formål at finde ud hvordan det fungerer, uden at blive klogere:) Hvis nogen kan trænge igennem til grødhovedet her og fortælle mig hvor jeg skal klikke for at acceptere andre svar giver jeg hellere end gerne point.
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2014 - 20:40 #6
Hej Brugersoren.

For det første, det med pointene generer mig ikke så meget :-).

For det andet, du stillede et spørgsmål, som gav mig en anledning til at undersøge noget, som lød interessant. Jeg håber, du lærte noget af mine søgninger, lige som jeg selv fandt noget, jeg kan føje til al den anden ubrugbare viden, som ligger gemt på harddisken under de resterende hår :-)

Hvis du har lyst, kan du prøve at oprette et nyt spørgsmål under f.eks. kategorien "Diverse" => "Fri debat" . Kald det "Test af svarsystem" og bed os andre om at lave et svar. Jeg deltager gerne selv.

Husk, at du skal være logget ind for at kunne acceptere Svar
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
05. november 2014 - 08:23 #7
Er gjort:)