Avatar billede turbo3000 Nybegynder
07. november 2014 - 15:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Spørgsmål om DC, batterier, opladere, adapter teknik og teori?

Hej jeg håber I kan hjælpe mig til at blive lidt klogere på svagstrøms og jævnspændings teori.
Jeg vil især gerne vide lidt mere om hvordan adaptere og opladere fungerer til mobiltelefoner, tablets og andet DC legetøj.

Umiddelbart vil jeg, med min viden om ohm lov, tro at det udelukkende er spændingen der har betydning for den enhed man forsyner.

Hvor meget betyder ladestrømmen?

F.eks en usb lader med output 5V og 2A, kan den bruges til alle 5V USB enheder?

Kan man uden risiko bruge Apple eller Samsung oplader til en Sony mobil og omvendt? Når blot spænding er ens?

Kan man uden problemer bytte imellem to opladere med output 1A og 2A med samme spænding, og man forudsætter at de begge er af god kvalitet?

Kan enheden man vil forsyne selv styre dens ladestrøm? eller kan opladeren ''tvinge'' for meget strøm ind i batteriet?

Hvor meget må spændingen afvige fra fabrikant specifikation. Fx 5,5V i stedet for 5,0V

Jeg håber jeg kan blive lidt klogere på dette område.
Tak :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. november 2014 - 16:07 #1
Ifølge USB2 standarden må man ikke trække mere end 0,5A og det først efter at have forhandlet det mellem parterne  under max 0,1A. Mange overholder ikke standarden. Det var teorien.
På mange PCere kan man trække mere end 0,5 ampere. Og mange ladere giver rask væk mere end 0,5 - Jeg har ladere til fujitsu Siemens navigator og telefon - de er ens og giver 1A og oplader hurtigere end via usb kabel fra PC. Jeg har et eksternt dvd drev -der er to usb stik i den ene ende for at få strøm nok efter standarden, men i praksis kan jeg nøjes ned at bruge det ene stik.

Samsung SONY -hvis stikkene passerhar jeg ikke noget mod at bruge frammed oplader - omend nogle brugsanvisninger siger man kun må bruge den orginale oplader.

1A-2A hvis opladerne og enheden er lavet ordentligt.

Hvis det er lavet ordentligt styrer enheden ladestrømmen.

se evt. (linken skal være uden linjeskift.)
http://ing.dk/artikel/endelig-mobilbranchen-enige-om-faelles-standarder-opladere-96288

http://ing.dk/artikel/ny-usb-standard-kan-levere-100-w-jaevnstroem-i-hele-hjemmet-164008
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
14. august 2015 - 16:10 #2
Måske vi skulle lukke denne.

#1 Tak for dit svar. Ønsker du point?