Avatar billede optur Novice
08. november 2014 - 11:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fra web til excel ark til visning

Er det muligt, at lave en webform, med indtastninger som så bliver sendt til et Excel regneark som så køre en macro, og når den er kørt så vise tallet på web/pdf eller lignende.

Sagen er den at excelregnearket kan ikke kopieres over til en database da udregningerne er for store.

Det jeg vil vide, er, om det er muligt at tage data fra en webform (f.eks php) og sætte dem ind i et excelregneark (automatisk/online)??
Avatar billede moddi100 Seniormester
08. november 2014 - 13:57 #1
Du kan sagtens få en webserver til at indsætte i et excel-ark. F.eks. med PHP og biblioteket PHPExcel:
http://phpexcel.codeplex.com/wikipage?title=Examples

Dog er delen med at få webserveren til at kalde makroen ikke mulig. I så fald skal du ændre makroen, så dens logik bliver indbygget i et script på webserveren. Dernæst kan den så vise dig resultatet.

Hvor stort et regneark drejer det sig om?
Avatar billede optur Novice
09. november 2014 - 17:11 #2
Problemet er at der har været problemer med kommunikationen. Kunden ønsker en version der er lettere end regnearket, da det kun skal give en ca udregning. Efter møde fik vi det klarlagt at de selv skal simplificere udregningen til en ca værdi som deres kunder så kan bruge som basis til udregning. Selve udregningen har jeg selv fundet ud af at lave med almindelig php kode.

Selve regnearket skal ikke være synligt for brugeren og ud fra hvad jeg har kunne læse var det en større sag og involverede Excel COM API, og C# kodning. Da dette ikke var en mulighed blev vi enige om at de laver et regneark som er lettere at overføre til kode hvorpå jeg så koder det.

Jeg takker for dit svar, og hvis du ønsker kan du give et svar og få point, da jeg fremover kan bruge det du har leveret.

Jeg håber dette er svar nok, da selve regnearket bestod i ca 200x200 celler som så var kodet sammen med flere ark, med hver deres indhold på ca 200x200 celler.
Avatar billede moddi100 Seniormester
09. november 2014 - 17:26 #3
Med #1 er netop Excel COM API og C# overflødigt, jeg har successfuldt anvendt det omtalte library til at læse/skrive excel-filer på over 50.000-100.000 rækker. Dog uden formler i, men med massere af data.

Men det er en langsom handling, og vil da til enhver tid foretrække ren PHP fremfor at stoppe det ind i excel, lade excel udregne og så tilbage til PHP igen.

God fornøjelse med projektet