Avatar billede swordfish Nybegynder
10. november 2014 - 21:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Field Codes

Hej alle

Jeg står i den situation at jeg ikke har adgang til at bruge macro'er på mit arbejde. Derfor har jeg kigget på alternativer og har fundet noget der hedder Field Codes i Word.

Jeg har ikke helt fundet ud af hvordan det virker, men den måde jeg har testet det på, er ved at indsætte nogle af de document property elementer et sted i et dokument og derefter indsætte samme element andre steder i dokumentet.

Det fungere udemærket, selvom titlen på de felter ikke er retvisende. F.eks. har jeg et felt der hedder Company og i denne indsætter jeg en dato. Når jeg så indsætter dette company element, så skriver den den dato jeg har defineret tidligere.

Følgende spørgsmål melder sig:

1. Kan jeg lave flere af disse document property elementer eller nogle der ligner. Nogle med samme boks der kommer frem, hvor man kan skrive i og der er en title øverst.

2. IF statements inde i Fields... kan jeg ikke få til at virke og alle de eksempler jeg kan finde på google handler om nogle felter der hedder MERGEFIELD. Har prøvet f.eks. at skrive IF {MERGEFIELD Company} = 123 "Feltet company er 123" "Feltet company er ikke 123". Men det virker bare ikke.

3. Hvad er syntaxen for de document property elementer? Kan jeg henvise til dem på en eller anden måde?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Jacob
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. november 2014 - 23:55 #1
1) + 2) Om DOCPROPERTY-felter m.m.:
For at kunne indsætte et DOCPROPERTY-felt skal der være egenskaber at referere til. Ud over de indbyggede egenskaber Title, Author, Comment osv. kan du oprette så mange brugerdefinerede egenskaber, du ønsker. Det er sådanne brugerdefinerede egenskaber, du er ude efter.

Brugerdefinerede egenskaber oprettes via dialogboksen Egenskaber > fanen Brugerdefineret. Hvordan dialogboksen åbnes afhænger af Word-versionen. I Word 2010: Filer > Oplysninger > Egenskaber (under illustrationen til højre) > Avancerede egenskaber.

Mere info:
http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/fa-vist-eller-redigere-egenskaberne-for-en-office-fil-HA010354245.aspx

Syntaks for DOCPROPERTY -felter er:
{ DOCPROPERTY "Navn" }

"Navn" skal være et navn, som er brugt på en brugerdefineret egenskab, der findes i dokumentet (eller en af de indbyggede).

Store og små bogstaver i ordet DOCPROPERTY er uden betydning.

Feltklammerne laves ved at taste Ctrl+F9 (kan ikke skrives med alm. tegn).

Du kan navngive brugerdefinerede egenskaber som du ønsker.
Værdien kan maks. indeholde 255 tegn.

Alt+F9 skifter mellem visning af feltkode or feltresultat.

F9 opdaterer felter i det markerede område.

Hvis du f.eks. opretter en egenskab med navnet "Firmanavn", kan du indsætte så mange DocProperty-felter med feltkoden { DocProperty "Firmanavn" }, som du ønsker. De vil alle vise den værdi, du har givet egenskaben "Firmanavn".

Hvis du ændrer på værdier af egenskaben "Firmanavn" i dialogboksen Egenskaber og opdaterer alle felter, bliver alle DOCPROPERTY-felter, der refererer til "Firmanavn" opdateret, så de viser den nye værdi. Data skal altså blot holdes ved lige et sted.

3) Om IF-felter:

Felter af typen MERGEFIELD er til brevfletning.

IF-felter skal også inden for feltklammer - og igen: feltklammer laves med Ctrl+F9.

Studer følgende feltkonstruktion:
{ IF { DOCPROPERTY "Firmanavn" }="123" "{ DOCPROPERTY "Firmanavn" }" "Firmanavnet er ikke 123" }

Den konstruktion virker sådan: Hvis egenskaben "Firmanavn" har værdien "123", så vises denne værdi, dvs. 123. Hvis egenskaben har en anden værdi, vises teksten "Firmanavnet er ikke 123".

Mere info om IF-felter:
http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/examples-of-if-fields-HP005187676.aspx

Bemærk: Egenskaberne, du opretter, findes i det enkelte dokument. Hvis de er i en skabelon, arves de til nye dokumenter oprettet på basis af skabelonen. Hvis du kopirer tekst mellem dokumenter, kommer felter med (hvis du indsætter teksten, så felter bevares), men de definerede egenskaber kommer ikke med.
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. november 2014 - 05:34 #2
Mange tak for det fyldestgørende svar. De problemer jeg ser med denne løsning er følgende :

1. Måden jeg skal bruge det på er ved at jeg har en skabelon som er prædefineret og som jeg ikke har mulighed for at ændre i. Derfor skal alt kunne indsættes vha. hurtig dele funktionen. Hvis jeg f.eks. i punkt 1 trukker p1 f3, så indsættes hurtig delen og her skal felterne være med. Ideen er så at felterne er blanke og udfyldes i punkt 1 og de informationer bruges så i de efterfølgende punkter, hvor jeg også vha hurtig dele indsætter tekst og her er samme felter med og de bliver automatisk udfyldt, da de henter information fra punkt 1.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. november 2014 - 10:45 #3
Jeg svarede på de spørgsmål, du stillede. Men dine spørgsmål passede så åbenbart ikke rigtigt til det, du vil.

Hvis der er andre end dig, der har brug for at gøre det samme med samme skabelon som udgangspunkt, forekommer det uhensigtsmæssigt, at skabelonen ikke i stedet bliver ændret til at optimere brugen af den.

Se diverse løsninger på gentagelse af data her (inkl. DocProperty-felter):
http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/repeating_data.html

Da jeg ikke ved, hvilke data, der findes i skabelonen, der bruges, er det ikke muligt at være præcis. Hvis samme data skal udfyldes med samme resultat, kan du jo også bruge søg og erstat. Du kan ikke få dokumentet til at gøre noget automatisk, hvis det ikke er understøttet af det indhold, der findes i det (DocProperty-felter, krydshenvisninger til bogmærker eller andet).
Avatar billede swordfish Nybegynder
13. november 2014 - 21:25 #4
Hej igen.

Det sidste link du sendte hjalp mig en del og jeg har nu lavet en løsning der kan klare det jeg efterspurgte. Du får mange tak for hjælpen og der er en stakke points på vej i din retning.