Avatar billede JakobS Praktikant
11. november 2014 - 11:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

CPU clock speed bliver ved med at falde

Hejsa

Jeg har en laptop med i7-2720QM CPU (2.20 Ghz). På det seneste er den begyndt at blive enormt sløv når den vågner fra dvale-tilstand. Jeg kan se at CPU clock'en efter dvale-tilstand er gået ned til 800Mhz. Det samme sker når jeg trækker den faste strømforsyning og kører over batteri. Det giver vel meget god mening at den ønsker at spare strøm i begge disse situationer. Men når jeg så vækker computeren igen eller sætter fast strøm til igen så forbliver den på 800Mhz fremfor at gå tilbage til 2.20Ghz. Jeg har også prøvet at presse den lidt mens den er i 800Mhz for at se om den selv indser at den skal hoppe op til 2.20Ghz igen pga arbejdsbyrden men intet sker. Tværtimod forbliver den bare på 800Mhz og tager evigheder om at lave noget som helst.

Hvordan løser jeg dette problem?

Mvh Jakob
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2014 - 22:05 #1
Er ikke ekspert på bærbare computere, men prøv at tjekke i strømstyringen hvad der sker når du kører på hhv batteri og med strømforsyning i. Den skal jo ændre indstillingerne når den ser der tilsluttes lader. Har set at der er noget der hedder balanceret tilstand og strømbesparende tilstand alt efter om du har kabel i eller ej.
Skriv lige hvilket system du kører med også.
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 13:18 #2
Jeg endte med at slå speedstep helt fra i bios'en.