Avatar billede Fennek The Fox Praktikant
22. november 2014 - 01:41 Der er 3 kommentarer

HVIS Celle er over 1, skal værdi sættes i anden celle

Hej alle eksperter

Nu har jeg siddet og leget med det her regneark i lang tid nok til at jeg må opgive og spørge om hjælp.

I kan se eller hente regnearket her:

https://drive.google.com/file/d/0BxkACi-w9K-rTHVodnRBTWoySWc/view?usp=sharing

Så lad mig forklare lidt hvad det handler om.
Jeg har en række byer som stiger i indbyggere hver dag og de tal indtaster jeg manuelt og vil så finde ud af hvad forskellen er fra den ene dag til den anden.

Når jeg så når ned til den sidste kolonne med dato og udfylder den, vil jeg gerne have at tallet i D2 slettes automatisk. Ønsketænkning ville være at den bare ville slette alle værdier i cellerne D2, F2, H2 og J2.

Så den er altså nødt til at efterlade værdien i L2, da jeg bruger den til at smide N2 tallet tilbage til C2 og så kan man starte forfra med at indtaste en værdi.

Jeg sletter så datoen i toppen medmindre det er muligt at få den til at skifte samtidig med at jeg sletter værdien i cellerne D2, F2, H2 og J2.

Jeg håber i nogenlunde forstår mig i hvad jeg mener, men ellers spørg, så skal jeg love at jeg svarer rimeligt hurtigt igen.
Avatar billede kim1a Ekspert
22. november 2014 - 09:21 #1
Det vil kræve en VBA procedure til dig formål. Her er et par inspirations linjer:

Sheets([dit ark]).Cells([de celler som skal gøres tomme].Delete
Du kan også bruge . copy og .paste for at flytte N2 til C2 inden du sletter.

Eksperimenter evt. med optageren så du får de forskellige formler sat ind igen.

Når du har fået en række til at virke an du søge på gentagelser via et "do until" forløb.
Avatar billede Fennek The Fox Praktikant
22. november 2014 - 12:14 #2
VBA er ikke lige mit stærkeste område, faktisk slet ikke nogen erfaring på området. Datoen har jeg fået til at skifte automatisk i forhold til =IDAG()+1 osv, det er nemt nok.

Kan du give eksempel på VBA til en nybegynder?
Avatar billede kim1a Ekspert
22. november 2014 - 13:03 #3
Ja, jeg kan sagtens se at du kan visse skridt med formler, men når du siger tallet i D2 m.fl. skal slettes automatisk.

Prøv at optage en makro hvor du indtaster noget i en celle og se hvordan det ser ud. VBA editoren kan se lidt skræmmende ud til at starte med, men det er faktisk ikke SÅ svært igen :-)

Min linje:
Sheets([dit ark]).Cells([de celler som skal gøres tomme].Delete

Er faktisk en makro i sig selv hvis du ellers udfylder det i de firkantede klammer.

F.eks. Sheets("ark1").cells("A1").delete vil slette indholdet i celle A1 i ark 1.