Avatar billede nca Juniormester
02. december 2014 - 16:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Faktura skabelon med autogeneret fakturanummer

Kan man lave en fakturaskabelon, som automatisk indsætter et fortløbende fakturanummer.
Jeg har tænkt på et regneark, med nummeret på den første faktura i fx. A1
Skabelonen har et link til det førnævnte regneark og i feltet med fakturanummer hentes værdien i A1 og lægges 1 til.
Men hvordan får jeg så opdateret felt A1 med det sidst brugte fakturanummer?
Er der nogen, der har en ide?
Næste trin bliver så at lave en makro, hvor filnavnet indeholder det aktuelle fakturanummer. Det tror jeg dog, jeg godt kan fikse ;-)

Mvh.
Niels Christian
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2014 - 16:33 #1
Jeg har fået lavet det, så jeg har en makro der kører faktura nummeret med en knap. På den måde kan du arbejde i faktura over flere gange. Jeg har så to mapper den gemmer i med en gem som makro. ´Prøvefaktura og færdig faktura hedder de. Selve "tælleren er en tekstfil der automatisk bliver opdateret når makro køres.
Min makro ser sådan ud:

Faktura nummer:
Dim aktuelleCelle As String
Dim rækkeNr As Integer                              '<++ 060813
Sub FakNr()
' FakNr Makro
' tildeler fakturanummer i feltet G7
Range("G7").Select
If ActiveCell.Value <> "" And IsNumeric(ActiveCell.Value) Then
' ingenting - er kørt tidligere bare sæt cursor i G8
  Range("B8").Select
Else
' opdater fakturanummer, og skriv i G7
  fil$ = "I:\FakNr.txt"
  Open fil$ For Input As 1
  Input #1, aktnavn
  Close 1
  aktnavn = aktnavn + 1
  Open fil$ For Output As 1
  Write #1, aktnavn
  Close 1
  ActiveCell.FormulaR1C1 = aktnavn
  Range("B8").Select
End If
End Sub

Gem som:
Sub gemSom()
Const filstiNavn = "I:\Dokumenter\(din overordnede mappe indføres her hvor prøvefaktura og færdig faktura ligger)"
Dim navn As String, fakturaNr As String

    navn = Range("B8")
    fakturaNr = Range("G7")

Rem Er der faktura-nr i G7
    If fakturaNr = "" Then
        ActiveWorkbook.SaveAs filstiNavn + "\prøvefakturaer\" & navn & ".xlsm"
    Else
        ActiveWorkbook.SaveAs filstiNavn + "\færdige fakturaer\" & fakturaNr & " " & navn & ".xlsm"
    End If
End Sub

PS Det er er mine indstillinger. Du kan jo prøve at kopiere det ind og rette det til i en test faktura og se om det vil virke hos dig.
Jeg har også en makro der automatisk udskriver 2 kopier når fakturanummer er påsat og faktura gemt. Det er også på en knap udenfor udskrift området som de andre knapper.
Avatar billede nca Juniormester
02. december 2014 - 17:22 #2
Det ser rigtig fint ud.
Jeg prøver om jeg kan få det til at virke.
Gider du lægge et svar?

mvh.
Niels Christian
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2014 - 17:35 #3
Det gør jeg når du har prøvet det og det er noget du kan bruge :-)

Makro er ikke noget jeg selv har lavet. Sr du under min profil og under de spørgsmål jeg har stillet herinde kan du se der er flere spørgsmål med faktura. Måske du også kan finde inspiration der.
Avatar billede nca Juniormester
02. december 2014 - 18:21 #4
Hvis andre følger denne tråd, så skal man i Office 2013 lave et par tilføjelser i GemSom proceduren.
Her er den, der virker hos mig:

Sub gemSom()
    Const filstiNavn = "C:\Cykelsmed" '(Den overordnede mappe hvor prøvefaktura og færdig faktura ligger)"
    Dim navn As String, fakturaNr As String

    navn = Range("B8")
    fakturaNr = Range("G7")

    'Rem Er der faktura-nr i G7
    If fakturaNr = "" Then
        ActiveWorkbook.SaveAs filstiNavn + "\prøvefakturaer\" & navn & ".xlsm", FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False
    Else
        ActiveWorkbook.SaveAs filstiNavn + "\færdige fakturaer\" & fakturaNr & " " & navn & ".xlsm", FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False
    End If
End Sub

Der skal også lige tilføjes at samtlige mapper, undermapper og tekstfilen FakNr.txt skal oprettes manuelt.

Du har været til stor hjælp, så nu må du gerne lægge et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2014 - 15:54 #5
Ok. Så lægger jeg et svar her :-)