Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
03. december 2014 - 04:22 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

VVS afmontering af radiator

Jeg har en gammel radiator som skal væk (proppes)

Der sider en moderne danfos termostat på med ventil som fungerer.
Hvorfor er det at man skal lukke al vandet ud i hele ejendommen (bor i blok byggeri) for at tage sin radiator ned?

Der kommer jo ikke vand ind i radiatoren så længe at termostaten er lukket?

Mit ønske var egentligt at man kunne sætte en balofix lige efter termostaten. Hvis nu næste ejer ville have en radiator op
Avatar billede poko1 Ekspert
03. december 2014 - 07:22 #1
Det kan du godt glemme alt om for det første er en termostat ikke en hane du kan lukke totalt  for det andet vil der komme masser af returvand fra afgangs røret !
Avatar billede frem-ad Professor
03. december 2014 - 08:51 #2
Glem alt om at afmontere uden at lukke vandet af.
For en termostat er ikke en hane og alt returvandet kommer også. Hvis der er påmonteret Ballofix på rørene, som nogen har kan man gøre det for så lukker du jo både retur og fremløb til den enkelte.
Problemet er jo ikke så meget det vand der er der, det er mere at vandet er under tryk, i vores hus skal vi have et tryk mellem 1,2 og 1,9 bar.
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
03. december 2014 - 09:15 #3
Aha se det giver mening :)  tak!!!  SVAR for points :)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. december 2014 - 09:20 #4
Jeg kender en, som lærte det på den hårde måde. Radiator på 1. sal afmonteret, termostatventilen helt lukket, slutmuffe på afgangsrør. Termostatens frostsikring åbnede ventilen i løbet af natten.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. december 2014 - 09:23 #5
Ja
Avatar billede finb Ekspert
03. december 2014 - 14:21 #6
Du kan leje et fryse-anlæg,
der fryser rørene,
indtil du har proppet dem.
Avatar billede frem-ad Professor
03. december 2014 - 15:55 #7
Fryse rørene er en mulighed, men jeg ved ikke om man kan leje dem som privat person for det er dyrt kram, og det kan gå rimelig galt hvis man ikke ved hvad man gør (det kan også gå galt selvom man ved hvad man gør) .
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2014 - 16:29 #8
Hvordan virker et fryse apparat til radiator? Er der nogen der ved det?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. december 2014 - 16:37 #9
Det gøres med CO2 det brugte vi også på Kraftværker på lavtryk og til at krympe lejer med!
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2014 - 16:42 #10
Tak poko1 :-)
Avatar billede frem-ad Professor
03. december 2014 - 17:11 #11
ulempen ved og fryse den så vi på mit arbejde for ca. 2 uger der skulle laves om ved brandskabe og vvs havde ikke mulighed for at lukke af bare til det, så skulle han lukke for vandet på hele teknisk skolen, men så ville han bare fryse rørene (det laver en prop i rørene) det gik også som det skulle ved de første 4 skabe så ved det 5 skab da han havde afmonteret skulle han ud i bilen efter noget og så vekslede han lige et par ord med en, da han kom ind har ¨proppen¨ sprunget og vandet fossede ud så inden han kom ned i kælderen og fik lukket for alt vandet, det vil sige 1tommer rør der fosser ud med fuld tryk i 6-8 minutter.
Så der kunne vi godt ringe efter suger og rengøringsselskab og så skrive en pokkers masse overarbejdstimer på.
Det var en historie fra det virkelig liv når det går galt.