Avatar billede slerberg Juniormester
03. december 2014 - 10:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Canoscan 4400F Scanner fungerer dårlig

Hei! Min scanner Canoscan 4400F lager striper på bilder som jeg scanner inn. Stripene er litt blå i farge. Jeg har forsøkt å rengjøre platen, og jeg har kjørt en kalibrering i softwaredriveren, men det hjelper ikke. Jeg kan ikke se noen feil hverken i platen eller i lampen. Scanneren er noen år gammel, men den er ikke veldig mye brukt, så jeg vil prøve et spørsmål her før den kasseres. Er det neoen her som har tips om hva jeg kan gjøre?

Kan det være aktuelt å rengjøre platen på undersiden? Isåfall hvordan får jeg demontert den?
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2014 - 13:42 #1
Hvilken slags billeder scanner du, dvs. er det fra aviser, bøger, magasiner, eller ...? Og hvilken opløsning scanner du med?
Avatar billede slerberg Juniormester
03. december 2014 - 16:49 #2
Hei! Det er et vanlig fotografi tatt hos fotograf.
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2014 - 21:07 #3
Går linjerne på tværs af eller i samme retning som scannerhovedet?

Prøv at flytte billedet på scannerpladen og prøv at ændre opløsning og se, om det gør nogen forskel.

Du kan prøve at rengøre scannerhovedet med en airspray, men jeg ved ikke, hvordan du på din scanner får adgang til det.

Det lyder umiddelbart som en fejl på lampen eller støv på scannerhovedet.
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2014 - 21:13 #4
Prøv også at læse her:

http://www.martyndavis.com/?p=78
Avatar billede slerberg Juniormester
03. december 2014 - 22:37 #5
Linjene går i samme retning som scannerhodet. Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal få fjernet glassplaten.
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2014 - 23:31 #6
Så kan jeg nok desværre ikke hjælpe dig mere. Prisen for en reparation vil blive en del dyrere end det, en ny scanner i samme kvalitet vil koste, f.eks. en CanoScan LiDE 220.
Avatar billede slerberg Juniormester
18. december 2014 - 10:24 #7
OK