Avatar billede msl_ddm Nybegynder
04. december 2014 - 12:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel beregner ved hver ændring

Hej

Jeg har en større Excel-projektmappe, til brug for økonomirapportering, mappen indeholder en stor datamængde samt et stort omfang af formler samt pivottabeller til brug for behandling af grunddatamaterialet.

Af en eller anden grund, overstyrer regnearket samtlige øvrige åbne projektmapper.

Hver gang jeg foretager en ændring i en celle i enten førnævnte projektmappe, eller en hvilket som helst projektmappe som måtte være åben samtidig (selv en helt ny, og tom fil), begynder Excel at køre "Beregner (4 processorer) xx%". Hver beregning tager ca 10 sekunder.

Jeg har aktiveret:
1) Automatisk beregning
2) Gentaget beregning (100)

Som nævnt er det underordnet om min indtastning består i at jeg ændrer et tal, der reelt bør have indflydelse på mine kalkulationsområder, eller om jeg står i en vilkårlig tom celle, uden for mine kalkulationsområder.

Er der en herinde, der har et bud på, hvad dette måtte skyldes, er det eventuelt en kombination af givne formler og gentaget beregning der kan drille?
- Proceslinjen nederst viser dog intet om at det er en gentaget beregning der køres 1,2,3.. osv. gang.
Avatar billede kim1a Ekspert
04. december 2014 - 14:58 #1
Jeg har ikke en løsning, men vil lige kaste denne ud:
Hvis du har sumhvis formler, eller indirekte formler mellem ark (som så ikke kan opdatere) så bliver Excel langsomt.

Jeg har selv overvejet en makro som åbner visse ark i tilfælde af sådanne "overordnede" ark åbnes.

Derudover kan det også skyldes at du kører på netværksdrev. Jeg har tit held til at gemme en lokal kopi på skrivebordet mens jeg arbejder for så at erstatte på netværket senere.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
04. december 2014 - 15:13 #2
Hej kim

Jeg arbejde både med sum.hvis(), indirekte() og på et netværksdrev. Så jeg undrer mig slet ikke over at det halter lidt.

Derimod er jeg uforstående over, at selv hvis jeg arbejder i en helt anden projektmappe og ændrer en celleværdi, så foretages også her, genberegninger på 10 sekunders varighed.

Jeg anvender ikke kæder overtil andre projektmapper. Alle data hentes ind via SQL - ved manuel styring af, hvornår der skal opdateres.
Avatar billede kim1a Ekspert
04. december 2014 - 23:11 #3
Alle åbne projektmapper genberegner alle formler når der redigeres (så vidt jeg forstår).
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
05. december 2014 - 08:03 #4
Korrekt. Kan det deaktiveres?
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
26. august 2015 - 12:16 #5
Lukkes - manglende svar