Avatar billede thomaxz Nybegynder
06. december 2014 - 15:54 Der er 7 kommentarer

Webisoder + Honorar

Jeg står pt. med planer om at lave en mindre serie til webbbet, såkaldt webpisoder, hvert afsnit af kortere varighed.

Foreløbig er det kunne dette projekt jeg tænker at lave.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at udbetale et honorar,hvordan gør jeg det lovligt? bedst?

Jeg har søgt rundt på nettet.

1) Jeg kan vel ikke som privatperson udbetale honorar eller?

hvis ikke, skal der vel et firma til, og her tænker jeg så evt.  enkeltmandsvirksomhed.

så melder spørgsmålet sig

2) Vil det så være lønmodtager eller honorarmodtager

når en evt. aftale vil lyde

-at det er aftale fast rådighedstid f.eks. 9-15 men ikke faste dage,

-tanken er den medvirkede booker sig ind på et system og fortæller hvilke dag, de kan være til rådighed i. Herefter bliver der lagt en plan, og he kan selv mødetiden være en anden en rådighedstiden, forstået på den måde, at der måske kun er behov for den medvirkende den dag fra. kl. 14-15

-tanken er at den medvirkende får et fast beløb for hele projektet uanset om det tager 1 eller 12 dage. Samt en del af et evt. overskud fra projektet.

-tanken er at den medvirkende kan have så mange andre jobs-bi beskæftigelse, honorar etc., så længen der tilstrækkelig med rådighedsdage til at fuldføre projektet inden projektperiodens slutdato.

(når jeg læser de forskellige definitioner, syntes jeg det kan høre til begge)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2014 - 17:30 #1
typisk: du laver et enkeltmandsfirma, hvor du skyder en kapital ind.
Der kan så betales honorar til personer, der hyres.
Der kommer indtægter (forhåbentligt), og du kan trække den indskudte kapital tilbage.
Tilbageværende overskud opgives til skat via formular.

De hyrede personer kan næppe leve af den job-mængde du udbyder, så de laver det i deres egne enkeltmandsfirmaer ved siden af et normalt job.
Indtægter opgives til skat via formular som i dit tilfælde.
Avatar billede thomaxz Nybegynder
06. december 2014 - 17:37 #2
Jeg betaler så bare honorar og indberetter til skat?
eller skal de oprette deres egne enkeltmandsfirmaer?

Nu er det også par enkelte under 18 årige

Hvordan klares det? Bare på samme måde eller via forældre eller?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2014 - 17:48 #3
de vil have deres firmaer (der skal være en voksen ind over til underskrifter). De giver dig en faktura på deres tid (og inkl moms hvis de omsætter for mere end 50.000kr/år).
Du betaler faktura, og evt moms kan trækkes fra. Du vil sikkert omsætte for mere end 50.000kr/år, og er derfor momspligtig.

Når I aftaler pris for en opgave, så husk, at det er uden moms. Hvis I er enige om 4.000kr, så kan du få en faktura på det (hvis de ikke betaler moms) eller 5.000kr hvis de betaler moms. Men de 1.000kr moms kan du trække fra i dit momsregnskab, så det koster dig ikke noget (du betaler 5.000kr til 'din mand' og får 1.000kr tilbage fra Skat når du afregner moms)
Avatar billede thomaxz Nybegynder
06. december 2014 - 18:32 #4
Nu bliver jeg lidt forvirrede får når jeg læse om definitioner før syntes jeg ikke det var nødvendig med enkeltmandsfirma for hver enkelte, men det er det måske?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2014 - 18:52 #5
Nu ved jeg ikke, hvor du har læst definitionerne. Men en løst ansat til enkeltopgaver skal indgå en aftale med dit firma om en opgave. Og ved endt udførelse betaler du. Du kan kun (legalt - ikke sort) betale efter faktura. Dvs 'din mand' skal skrive en skattemæssig korrekt faktura til dit firma. Så skal vedkommende jo være registreret med CVR-nummer, så Skat kan kontrollere dit firmas regnskab. Alternativt kan du ansætte folk - men det vil flytte en masse ekstra-opgaver ind til dig. Det gider du ikke. Fx betale a-skat og feriepenge for medarbejdere, have styr på overenskomster, sygedagpenge, osv. Det er langt lettere med et firma til hver mand.
Der findes andre regnskabssystemer i Europa, men de er ikke til brug i dk.
Avatar billede thomaxz Nybegynder
07. december 2014 - 00:13 #6
Jeg har læst flere steder bla. her

https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064100&vId=0

og her

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530

og her

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html

Så der er altså to løsninger

1) De oprette firmaer, med et masse besvær til dem
  mindre besvær hos mig.

eller

2) Jeg ansætter dem til løn, ikke besvær for dem
  men meget besvær for mig.

Jeg har søgt lidt, men syntes ikke rigtig jeg fandt ud af det.
Hvis de bliver ansat som lønmodtager, hvordan grejer man det så med én udbetaling for hele projektet.

Det havde dog være nemmere hvis de gik under honorarmodatger, men de kan jeg så forstå de ikke gør.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2014 - 15:16 #7
hvis du stiller alt nødvendigt udstyr til rådighed, så person bare møder ind - laver noget - og så er færdig, så kan både honorar og enkeltmandsfirma bruges. Hvis omsætning for person er under 50.000kr/år så skal der bare udfyldes 0 i alle felter i momsafregning.
Hvis I vælger honorar-måden, så er det momsfrit så den del spares væk. Du indberetter så persons honorar til skat (det er en lille del), og person har kun begrænset mulighed for at fratrække evt udgifter.

Hvis person selv stille med forberedt materiale (fx pc til demo), så er det et arbejdsredskab. Det vil være lettest hvis du stiller pc til rådighed. Primært fordi person, der selv indkøber pc skal dokumentere at det er rent firmabrug for at trække moms fra, og så er den ikke dækkes af alm indboforsikring længere. Der skal en firma-forsikring oveni.

Så - det lette for begge parter - til webisoder - må være at du stiller udstyr til rådighed, og I bruger honorar-måden.