Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
07. december 2014 - 13:06 Der er 15 kommentarer

Mister internet igen og igen

Hej.

Jeg har et problem med min internetforbindelse.

Specielt den trådløse forbindelse fungerer ikke optimalt. Forbindelsen forsvinder i en kortere periode på ca. 10-30 sek, og det sker meget tit. Måske hvert 3. min.
Når jeg bruger apps på telefonen får jeg i nogle af dem beskeden om at jeg mistede forbindelse til serveren, og jeg er nødt til at lukke app'en ned og starte op igen.

Der er også et problem når jeg bruger den stationære computer. Her forsvinder internetforbindelsen også tit. Dog føltes det som om at det ikke er så lang tid af gangen / at den er hurtigere til at få fat på forbindelsen igen.

Jeg har en router der sender trådløst, samt en extender til det trådløse signal. Desuden har jeg et par stykker af de her sjovere man putter i stikkontakten for at videreføre signalet via ledning til Smart-TV. (stort set ingen problemer på smart TV).

Jeg har prøvet at genstarte alt hardware uden at det har hjulpet.

Systemet har fungeret optimalt i den nuværende opstilling.

Jeg er ikke en IT-nørd, men er en af de folk der går fuldstændig besærk når det ikke virker!

Jeg har svært ved at finde ud af hvor jeg skal starte.

Mit bedste bud er at det er routeren eller måske noget virus værk der er årsag til problemet. Jeg gider bare ikke bruge unødig tid og penge på at prøve alt muligt når jeg i bund og grund ikke har den store idé om hvad jeg skal prøve.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, før jeg smadrer et eller andet i frustration.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 13:37 #1
Har du fået routeren fra din internet udbyder eller en du selv har købt?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2014 - 14:42 #2
Måske en slags ketchup effekt. hvis man har en hurtig forbindelse fra internet udbyderen, men ens egen udstyr ikke kan klare den hurtige forbindelse, så opstår der en prop - som så løser sig lige pludselig.

Hvem levere dit internet. Har du taget en bredbåndstest - den kan også vise om du har virus - hvis der et højt upload er sikkert virus.
http://bredbaandsmaaleren.dk/maaler.html

Bor der naboer tæt på, med trådløst internet.
08. december 2014 - 13:42 #3
... JEG _kan_ også forestille mig forstyrrelser fra andre trådløse enheder i nærheden ?
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
08. december 2014 - 19:34 #4
Jeg har selv købt min router: Cisco Linksys 2500.
Stofa er udbyderen.
Jeg mener at jeg betaler for 40/4 mbit og jeg har lige målt til 38/5 på fastnet pc (ping = 20 mS)samt 37/5 trådløst (tæt på routeren)med ping= 16 mS.

Jeg har en enkelt anden trådløs forbindelse jeg kan se på min telefon. Det må være en nabo - og der er god forbindelse. Kan man gøre noget for at fjerne "støj" fra denne?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. december 2014 - 20:32 #5
Vælg en anden kanal på routeren wifi (i routeren) på 2.4 Ghz er det 3, 6 og 11 (hvilket nok er det du bruger)

De hastigheder du måler er meget ok alting taget til betragtning.

Har du opdateret firmware på Routeren?

Personligt har jeg droppet Linksys, da jeg synes deres priser er højere end den kvalitet de leverer..

Er udstyret fra Stofa iøvrigt sat i bridge mode? (Det ændres på mine sider ved Stofa..
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
09. december 2014 - 18:56 #6
zzdsdsdghæzsdgzd
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
09. december 2014 - 19:01 #7
Hvordan logger jeg ind på routeren, så jeg kan ændre kanal?

På min gamle router stod der en adresse og et password på selve routeren, som jeg kunne bruge i en browser. Det gør der ikke på denne. Og jeg synes ikke jeg kan finde nogen Linksys programmer på min PC.

Jeg går ud fra at jeg også kan opdatere firmware hvis det skulle lykkedes mig at logge ind på routeren. For nej det har jeg aldrig gjort.

Hvis du med udstyret fra stofa mener den boks der kommer før routeren, så har jeg ingen anelse om den er sat i bridge mode. Der er en million forskellige lamper der lyser og blinker, men der står ikke bridge mode ved nogen af dem.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. december 2014 - 19:27 #8
#6 mht dit Stofa udstyr, så kan du kontakte stofa og få afvide hvordan det er opsat og bede dem ændre det / guide dig igennem det.

Mht din lunksys router, så kommer det lige an på hvordan du bruger den nu.. Nogen må have sat den op for dig, siden du bruger wifi.
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
22. december 2014 - 14:52 #9
Hej.

Ja, man skulle tro at der var nogen der havde sat min router op for mig, men det er faktisk mig selv der har sat det op (inkl. extender mm.). Og det er måske fejlen :-)

Men det har virket upåklageligt indtil for nylig, så jeg vil da tro at jeg har gjort noget rigtigt.

Jeg mener der var et program jeg skulle gå ind i for at få forbindelse med routeren. Jeg kan bare ikke finde programmet.

Kommer lige til at tænke på: Jeg har fået ny PC for nylig, men kan ikke huske at jeg roede med router da jeg fik den. Måske det kan være problemet?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. december 2014 - 15:22 #10
Nulstil routeren og sæt den op forfra :-)

Nu ved jeg ikke hvilken version af Windows du har, men du kan vel finde ud af at finde detaljer om din internet frobidnelse/lokale netværk? fx hvilken lokal IP din pc har?
Der burde du kunne finde en standardgateway som måske er:
192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller 10.54.1.1 (Det burde dog være en af de 2 første).

Så indtaster du den IP i din browser (Internet Explore, Google Chrome eller Firefox og så burde der komme et login skærm billed.
Der skal du indtaste nogle login informationer.

brugernavn burde være admin og koden kan være "admin" "password" eller ingenting.

Hvis det er en Linksys Smart Wifi router så kan følgende os virke: myrouter.local
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
10. januar 2015 - 11:23 #11
Så fandt jeg installationsdisken og det lykkedes mig at logge ind på routeren.

Jeg går ind under Trådløs og i øjeblikket står den på følgende indstillinger:

Wifi-protected setup
Wps: aktiveret
5 GHz: wpa2/wpa blandet tilstand
2,4 GHz: wpa2/wpa blandet tilstand

Hvis man i stedet for Wifi-protected setup skifter til Manuel står den på følgende:

5GHz:
Netværkstilstand: Blandet (man kan vælge: Kun trådløs A / Kun tråløs N / Deaktiveret).
Kanalbredde: Automatisk (20 eller 40 MHz)(man kan vælge: kun 20 MHz / kun 40 MHz)
Trådløs kanal: auto (DFS) (man kan vælge 36-5,18Ghz/40-5,20 Ghz/42-5,22 GHz/44-5,24 GHz)
SSid-udsendelse:aktiveret

2,4GHz:
Netværkstilstand: Blandet (man kan vælge: Kun trådløs B/G / Kun tråløs B / Kun trådløs G / Kun tråløs N / Deaktiveret).
Kanalbredde: kun 20 MHz(man kan vælge: automatisk 20/40 MHz)
Trådløs kanal: automatisk (man kan vælge 13 forskellige indstillinger fra 1-2,412hz til 13-2,472 GHz)
SSid-udsendelse:aktiveret

Så hvad gør jeg lige?
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
10. januar 2015 - 11:25 #12
Jeg har i øvrigt også en wifi-extender, så når jeg begynder at ændre på indstillingerne for routeren så skal jeg vel også ændre på extenderens indstillinger eller hvad?
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
26. maj 2015 - 13:28 #13
Fik løst problemet ved at ændre på kanal-indstillinger.
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
26. maj 2015 - 13:29 #14
Fik løst problemet ved at ændre på kanal-indstillinger.
Avatar billede Finansfyrsten Nybegynder
26. maj 2015 - 13:30 #15
og jeg forsøger forgæves at give points til blueeyez :-)