Annonceindlæg fra Reach Media

Nu høster danske virksomheder cloud-gevinsterne

Langt flere virksomheder oplever bedre tilpasninger af it-løsninger og effektivisering af arbejdet ved cloud-tjenester ifølge Danmarks Statistik.

Noget tyder på, at cloud-tjenesterne er modnet over de sidste par år. Flere danske virksomheder har efter flere års tøven lagt større dele af deres it i skyen, lige fra kontorprogrammer til økonomi- og regnskabssystemer, og det har givet pote ifølge de seneste tal fra Danmark Statistik.

Cloud-begrebet kunne ellers for få år siden få flere til at rynke på næsen. Det indebar en vis risiko for at låse sig fast i standardiserede systemer, der ikke passede til den enkelte virksomheds forretning. Men på blot et år er andelen af virksomheder, der har oplevet gevinster ved cloud steget fra 73 til 88 pct. i 2016. Det er især de mellemstore virksomheder med 50-99 ansatte, der har nydt godt af udviklingen: Intet mindre end 98 pct. af dem, der køber cloud, har således oplevet gevinster ved beslutningen.

Ofte hører man ordet cloud i forbindelse med et argument om at spare penge. Men det er stadig kun en mindre del på 38 pct. af virksomhederne, der køber cloud, som har oplevet lavere it-omkostninger. De største gevinster handler om effektivisering og tilpasning af it-løsningerne.

Der er eksempelvis sket et kæmpe hop i antallet af virksomheder, som har oplevet bedre tilpasning af løsningerne ved at bruge cloud. Det steg fra 30 pct. af virksomhederne, der købte cloud, i 2015 til 55 pct. året efter. Ligeledes er andelen af virksomheder, der har oplevet effektivisering af interne arbejdsgange steget fra 35 til 60 pct. i perioden ifølge Danmarks Statistik.

Flere virksomheder lægger de tunge tjenester i skyen

Det er ikke mindst de lette cloud-tjenester som email, kontorprogrammer og fillagring, der har sat skub i udviklingen. Flere virksomheder benytter sig af eksempelvis Gmail og Dropbox, mens især Office365 har fået flere til at lægge kontorpakken i skyen.

Samlet købte 51 pct. af alle danske virksomheder med mere end 10 ansatte cloud-tjenester i 2017, hvilket er en stigning på 9 pct. fra året før ifølge Danmarks Statistik. Også tungere tjenester som økonomi- og regnskabssystemer er i højere grad kommet i skyen: Her er andelen af virksomheder, som benytter disse tjenster, steget fra 19 til 25 pct. mellem 2016 og 2017.

En del af forklaringen skal findes i, at producenterne i højere grad tilpasser løsningerne til virksomhedernes mange forskellige behov, og at flere virksomheder derfor føler sig trygge nok til at outsource driften.

Det er ikke længere blot tale om public clouds fra Amazon, Microsoft og Google, hvor man som virksomhed skal passe ind i samme støbeform som alle de andre. Et væld af nye begreber som bl.a. private, hybrid og multi-cloud er dukket op for at beskrive en mere nuanceret virkelighed.

Eksempelvis er flere cloud-udbydere begyndt at indse, at virksomhederne ikke vil risikere at låse sig fast til en enkelt udbyder. Derfor er de begyndt at udvikle api’er, der gør det lettere sprede sine tjenester mellem mange forskellige udbydere og frit udveksle data. Det kalder nogen for en "multi-cloud".

Uanset hvilke ord man bruger om udviklingen, så viser tallene, at der er ved at komme fart på. Danske virksomheder vælger i højere grad at købe deres it ude i byen, og det har indtil videre båret frugt.

Om det vil fortsætte er ikke givet på forhånd. Selvom flere får gevinster ved cloud, så er andelen af virksomheder, der køber cloud, og har oplevet udfordringer med det også steget fra 19 til 24 pct. i perioden 2015-16.

Cloud er blevet et helt økosystem for forretningen, og med det kommer nye udfordringer. Hvordan vælger man leverandør før man ved, om forretningen vokser? Hvor får man de bedste priser og den største fleksibilitet uden at give køb på it-sikkerhed og sikring af persondata? Og hvordan kan cloud understøtte fremtidige behov for at inddrage alt fra sensorer til machine learning i forretningen?

Det undersøger Computerworld i den kommende periode i temaet Cloud Insights. Skriv dig op herunder for at få direkte adgang til udgivelserne.

 

Gevinsterne ved cloud er steget mærkbart fra 2015-16. Statistikken angiver i procent hvor mange danske virksomheder med 10 eller flere ansatte, der køber cloud-tjenester. *Gevinst-tallene er angivet som en procentdel af de virksomheder, der købte cloud-tjenester det pågældende år. Kilde: Danmarks Statistik.

 

 

Reach Media er specialister i content marketing. Vi formidler seriøs journalistik og kommercielle budskaber til temabaserede kampagner hos udvalgte medier.

Kontaktinfo:

Reach Media

Sankt Gertruds Stræde 5

1129 København

https://www.reach-media.dk

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.