Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Om små to uger kaster den offentlige sektor danskerne ud i et af de mest omfattende digitaliseringsprojekter, hvor borgerne skal hjælpe den offentlige sektor med at spare store beløb. Få overblikket her.

Annonce:
Annonce:

De kommende selvbetjeningsløsninger

1. december 2012:
(Aftale mellem KL og regeringen er lovgivet)

- Flytning
- Sundhedskort
- EU-sygesikringskort
- Optagelse i dagtilbud
- Optagelse i fritidshjem
- Optagelse i SFO
- Skoleindskrivning

December 2013:
(Aftale mellem KL og regeringen er endnu ikke lovgivet)

- Begravelseshjælp
- Friplads til dagtilbud
- Hjælpemidler
- Udrejse
- Kørekort (i Borgerservice)
- Navne- og adressebeskyttelse
- Pas (i Borgerservice)
- Skadedyrsbekæmpelse (rotter)
- Lån til betaling af ejendomsskat
- Sygedagpenge (kun oplysningsskema)
- Udlån/udleje af lokaler og ejendomme
- Valg af læge
- Vielse/partnerskab

Sidst i 2014:
(Er under afklaring)

- Anmeldelse om byggearbejde
- Byggetilladelse
- Opkrævning

Sidst i 2015:
(Er under afklaring)

- Beboerindskud
- Enkeltydelser, herunder ansøgning om enkeltydelser, ansøgning om flyttehjælp og erklæring om oplysningspligt.
- Hjælp til forsørgelse
- Personligt tillæg

Udkast, yderligere områder analyseres i 2012 og 2013, og der forventes at indgås aftaler i midten af 2013

Kilde: Kommunernes Landsforening

Lige om lidt skal du ikke længere ringe, maile eller møde op hos din kommune, hvis du skal have skrevet dit barn op i en skole.

Fremover skal du nemlig selv klare ærterne med høflig selvbetjening på Borger.dk.

For om 12 dage ruller myndighederne et af landets største it-projekter nogensinde ud til knap 4,3 millioner danskere over 15 år.

Det sker i form af en stribe selvbetjeningsløsninger, som fra den 1. december skal afløse borgernes telefon-, mail- og fysiske kontakt til den offentlige sektor.

Allerede fra næste år vil den offentlige sektor stille endnu flere selvbetjeningsløsninger til rådighed, og i 2014 og 2015 vil de resterende løsninger ifølge den nuværende plan blive rullet ud.

Fra 2013 vil selskaber også blive tvunget til at kommunikere med offentlige myndigheder via digital post, mens alle borgere får en digital postkasse på Borger.dk til kommunikation med det offentlige, som derefter i videst muligt omfang vil sløjfe sine papirbreve.

Du kan læse mere om digital post her.

Sparer årligt en milliard
Formålet med de mange selvbetjeningsløsninger og de digitale postkasser er simpelthen, at de offentlige myndigheder skifter kanalstrategi.

De fremtidige mål er, at 80 procent af al relevant kommunikation mellem borgerne og myndighederne sker digitalt.

Overskriften på bundlinjen er selvfølgelig besparelser.

Digitaliseringsstyrelsen og KL forventer, at det offentlige fra 2015 kan hentes gevinster på omkring en milliard kroner årligt, når borgerne kommer til tasterne.

Milliardbesparelsen er ifølge Økonomiaftalen fra i sommers mellem regeringen og KL fordelt med 255 millioner kroner årligt fra 2014 på selvbetjeningsløsningerne (dem fra fra 2012 og 2013) og 547 millioner kroner på digital post årligt fra 2015.

Dertil kommer udrulningen af de resterende selvbetjeningsløsninger fra 2014 og 2015, som sammen med digital post og eksisterende selvbetjeningsløsninger (dem fra 2012 og 2013) er estimeret til at runde en milliard kroner i 2015.

Læs mere
Du kan læse mere om de kommende selvbetjeningsløsninger på de nedenstående links:

Kommuner halter efter med digital selvbetjening
Meget snart bliver selvbetjening på Borger.dk til virkelighed for alle danskere. Alligevel kniber det for mange kommuner med at få især ét selvbetjeningsområde ind Borger.dk

Smart trick: Sådan lokker kommune de gamle online
I Odense har kommunen slået danmarksrekorden i at få ældre medborgere på nettet med helt simple tricks. Læs her, hvordan kommunen gør.

Sådan bliver den nye version af Borger.dk
Større fokus på brugervenlighed og selvbetjening har været to af succeskriterierne for relanceringen af Borger.dk, der ser dagens lys i næste uge.

Vi er de bedste til at bruge selvbetjening på nettet
Ingen lande i Europa slår os, når det gælder brug af selvbetjenings-løsninger på nettet.

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark
KL har sat mange penge af til over 20 selvbetjeningsløsninger til alle danskere over 15 år. Læs her, hvad vi får for pengene.

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Derfor dropper danskerne digital selvbetjening
Langt hovedparten af danskerne er klar til en digital offentlig sektor, men vi bruger ikke de løsninger, der eksisterer. Det er der en helt bestemt grund til.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord