Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Om små to uger kaster den offentlige sektor danskerne ud i et af de mest omfattende digitaliseringsprojekter, hvor borgerne skal hjælpe den offentlige sektor med at spare store beløb. Få overblikket her.

Annonce:
Annonce:

De kommende selvbetjeningsløsninger

1. december 2012:
(Aftale mellem KL og regeringen er lovgivet)

- Flytning
- Sundhedskort
- EU-sygesikringskort
- Optagelse i dagtilbud
- Optagelse i fritidshjem
- Optagelse i SFO
- Skoleindskrivning

December 2013:
(Aftale mellem KL og regeringen er endnu ikke lovgivet)

- Begravelseshjælp
- Friplads til dagtilbud
- Hjælpemidler
- Udrejse
- Kørekort (i Borgerservice)
- Navne- og adressebeskyttelse
- Pas (i Borgerservice)
- Skadedyrsbekæmpelse (rotter)
- Lån til betaling af ejendomsskat
- Sygedagpenge (kun oplysningsskema)
- Udlån/udleje af lokaler og ejendomme
- Valg af læge
- Vielse/partnerskab

Sidst i 2014:
(Er under afklaring)

- Anmeldelse om byggearbejde
- Byggetilladelse
- Opkrævning

Sidst i 2015:
(Er under afklaring)

- Beboerindskud
- Enkeltydelser, herunder ansøgning om enkeltydelser, ansøgning om flyttehjælp og erklæring om oplysningspligt.
- Hjælp til forsørgelse
- Personligt tillæg

Udkast, yderligere områder analyseres i 2012 og 2013, og der forventes at indgås aftaler i midten af 2013

Kilde: Kommunernes Landsforening

Lige om lidt skal du ikke længere ringe, maile eller møde op hos din kommune, hvis du skal have skrevet dit barn op i en skole.

Fremover skal du nemlig selv klare ærterne med høflig selvbetjening på Borger.dk.

For om 12 dage ruller myndighederne et af landets største it-projekter nogensinde ud til knap 4,3 millioner danskere over 15 år.

Det sker i form af en stribe selvbetjeningsløsninger, som fra den 1. december skal afløse borgernes telefon-, mail- og fysiske kontakt til den offentlige sektor.

Allerede fra næste år vil den offentlige sektor stille endnu flere selvbetjeningsløsninger til rådighed, og i 2014 og 2015 vil de resterende løsninger ifølge den nuværende plan blive rullet ud.

Fra 2013 vil selskaber også blive tvunget til at kommunikere med offentlige myndigheder via digital post, mens alle borgere får en digital postkasse på Borger.dk til kommunikation med det offentlige, som derefter i videst muligt omfang vil sløjfe sine papirbreve.

Du kan læse mere om digital post her.

Sparer årligt en milliard
Formålet med de mange selvbetjeningsløsninger og de digitale postkasser er simpelthen, at de offentlige myndigheder skifter kanalstrategi.

De fremtidige mål er, at 80 procent af al relevant kommunikation mellem borgerne og myndighederne sker digitalt.

Overskriften på bundlinjen er selvfølgelig besparelser.

Digitaliseringsstyrelsen og KL forventer, at det offentlige fra 2015 kan hentes gevinster på omkring en milliard kroner årligt, når borgerne kommer til tasterne.

Milliardbesparelsen er ifølge Økonomiaftalen fra i sommers mellem regeringen og KL fordelt med 255 millioner kroner årligt fra 2014 på selvbetjeningsløsningerne (dem fra fra 2012 og 2013) og 547 millioner kroner på digital post årligt fra 2015.

Dertil kommer udrulningen af de resterende selvbetjeningsløsninger fra 2014 og 2015, som sammen med digital post og eksisterende selvbetjeningsløsninger (dem fra 2012 og 2013) er estimeret til at runde en milliard kroner i 2015.

Læs mere
Du kan læse mere om de kommende selvbetjeningsløsninger på de nedenstående links:

Kommuner halter efter med digital selvbetjening
Meget snart bliver selvbetjening på Borger.dk til virkelighed for alle danskere. Alligevel kniber det for mange kommuner med at få især ét selvbetjeningsområde ind Borger.dk

Smart trick: Sådan lokker kommune de gamle online
I Odense har kommunen slået danmarksrekorden i at få ældre medborgere på nettet med helt simple tricks. Læs her, hvordan kommunen gør.

Sådan bliver den nye version af Borger.dk
Større fokus på brugervenlighed og selvbetjening har været to af succeskriterierne for relanceringen af Borger.dk, der ser dagens lys i næste uge.

Vi er de bedste til at bruge selvbetjening på nettet
Ingen lande i Europa slår os, når det gælder brug af selvbetjenings-løsninger på nettet.

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark
KL har sat mange penge af til over 20 selvbetjeningsløsninger til alle danskere over 15 år. Læs her, hvad vi får for pengene.

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Derfor dropper danskerne digital selvbetjening
Langt hovedparten af danskerne er klar til en digital offentlig sektor, men vi bruger ikke de løsninger, der eksisterer. Det er der en helt bestemt grund til.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB


Lead .NET Developer
People & Performance A/S


Forretningsudvikler til Landbrug
Topdanmark Forsikring A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg og implementering af CRM-software hos mellemstore og store virksomheder.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Gratis tips og tricks med Excel

Er du controller, laborant, analytiker, administrativ medarbejder eller noget helt andet, så er Excel genvejen til mange rutiner, der kan gøre hverdagen lettere. Kom og hør hvad Excel kan bruges til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Apple trækker iOS 8-opdatering tilbage - ødelægger iPhone
En splinterny opdatering til iOS 8 har udløst så mange klager, at Apple har trukket den tilbage igen.
CIO
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som drifts-folk
De fleste it-chefer og CIO'er har for længst forstået, at it er nøglen til at skabe vækst og innovation i virksomheden. Desværre er det ikke nødvendigvis en erkendelse, man har i resten af organisationen.
Comon
Test af 22 antivirusprogrammer: Her er det bedste til din maskine
En stortest af antivirus-programmer fortæller hvilket program, der yder den bedste beskyttelse mod de ondsindede koder, du møder på nettet lige netop nu. Her er oversigten.
Channelworld
Buldrer frem: Dustin er kongen af dansk online-salg
Den svenske online-koncern stormer frem i Danmark og sætter sig på to titler i årets udgave af Computerworlds Top 100.
White paper
Offentlig it-indkøb: Hvordan?
Denne Computerworld Guide ser nærmere på offentlige indkøberes palet af muligheder for at gå hårdt til deres it-leverandører.


Log ind
x
E-mail
Kodeord