Kommuner halter efter med digital selvbetjening

Meget snart bliver selvbetjening på Borger.dk til virkelighed for alle danskere. Alligevel kniber det for mange kommuner med at få især ét selvbetjeningsområde ind Borger.dk

Artikel top billede

Læs også: 
Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Om en måned slår Borger.dk dørene op til en ny, digital virkelighed for alle danskere.

Fra 1. december skal danskerne til at betjene sig selv på Borger.dk for at håndtere deres flytning, sundhedskort, EU-sygesikring, opskrivning til daginstituation, skoleindmeldelse og opskrivning til skolefritidsordning (SFO).

Selvom kommunerne er forpligtede til at levere brugervenlige selvbetjeningsløsninger til borgerne på Borger.dk, så halter det for flere kommuner med at melde deres løsninger på SFO-området ind til Borger.dk 

Så mange kommuner mangler

For en halv måneds tid siden har KL via sin Dialogportal skrevet til alle kommuner for at få oplyst, hvilke konkrete løsninger kommunerne benytter på SFO-området samt få de relevante links til selvbetjeningsløsningerne, inden tidsfristen udløber den 7. november.

I skrivende stund er det kun 29 ud af landets 98 kommuner, der har svaret tilbage med konkrete løsninger og links til opskrivningen til SFO. 

"Forklaringen på den manglende tilmelding kan være, at kommunerne har lukket for opskrivningerne til skoleåret 2013/2014 inden den 1. december og derfor først åbner for tilmeldinger til næste år, og det er helt okay og op til den enkelte kommune at bestemme," forklarer konsulent Sidsel Kjær Scheibel fra KL's kontor for digitalisering og borgerbetjening.

Hun fortæller, at der ikke er nogen grund til panik, da KL har oversigter over alle kommunernes eksisterende løsninger.

Så når KL i en administrativ meddelelse til kommunerne opfordrer dem til at komme ud af starthullerne, så er det udelukkende en opsang til, at de snart skal til at tilmelde deres eksisterende selvbetjeningsløsninger til Borger.dk.

"Vi skal nok være klar med alle digitale selvbetjeningsløsninger den 1. december, og hvis der mod forventninger er enkelte kommuner på enkelte områder, der ikke er klar, så kommer borgerne ikke til at gå forgæves, når de kontakter kommunen," siger Sidsel Kjær Scheibel fra KL.

Hun understreger dog, at manglende løsninger  næppe bliver et reelt problem. 

Skal være brugervenligt

Udover den tekniske funktionalitet er brugervenligheden sat i højsædet, så alle løsninger bliver brugertestet i forhold til de 24 fællesoffentlige brugervenlighedskriterier, som er kommet i stand under den nu hedengangne IT- og Telestyrelsen i maj 2011. 

Sidsel Kjær Scheibel fortæller, at eksterne konsulenter har gennemført ansøgninger/opskrivninger på samtlige løsninger, der bliver taget i brug på Borger.dk fra den 1. december.

"Vi brugervenlighedsteste også fremtidige løsninger, og i dag er de eksisterende løsninger blevet brugertestet af eksterne konsulenter og i nogle tilfælde ude i kommunerne og hos leverandørerne," fortæller hun.

Indtil videre har KL i forhold til opskrivningen til det problematiske SFO-område foretaget brugervenlighedsscreeninger af følgende leverandørløsninger KMD Digital Pladsanvisning,KMD Webindskrivning, Tabulex Skoleindskrivning, IST Hypernet. 

Læs også: 
Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S