Ny podcast:Risikerer strategisk dødvande - den finansielle sektor bør holde langt mere øje med Amazon

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Læs også:

Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

Snakken om det offentlige Danmarks selvbetjeningsløsninger har bølget frem og tilbage i de seneste år, men til næste år bliver de en realitet.

Det betyder, at du som udgangspunkt vil være tvunget til at udfylde formularer på offentlige hjemmesider frem for at gribe knoglen, skrive et brev eller møde personligt frem, hvis du vil i kontakt med det offentlige.
 
Kommunernes Landsforening (KL) forventer, at det i fjerde kvartal af 2012 bliver et krav, at opskrivning til skole, skolefritidsordning (SFO) og daginstitution foregår digitalt. 
 
Dertil kommer flytning og bestilling af blåt og gult sundhedskort, som det ligeledes forventes at blive obligatorisk at søge om via nettet i slutningen af næste år, skriver KL på sin hjemmeside
 
Udover disse første områder for tvangsdigitalisering er KL og Digitaliseringsstyrelsen trukket i arbejdstøjet for at analysere sig frem til, hvor mange områder i kommunerne og hos Udbetaling Danmark, der egentlig kan digitaliseres allerede i 2013 (se faktaboks til højre).
 
De sidste områder for selvbetjeningsløsningerne forventes at falde på plads senest i 2015. 
 
Alle over 15 år til tasterne
Den storstilede selvbetjeningsbølge, der skyller ind over Danmark i de kommende år, har sit udspring fra Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som den tidligere regering vedtog.
 
Den nye SRSF-regering har siden overtaget digitaliseringsstrategien - indtil videre uden de store ændringsforslag til den digitale håndtering af de omkring 250 millioner gange, som danskerne er i kontakt med det offentlige om året.  
 
For at få lovgrundlaget på plads i 2012 er Digitaliseringsstyrelsen og KL gået i gang med at kigge på lovforslagerne for danskernes obligatoriske selvbetjening og sikring af, at borgerne er forpligtede til at have en digital postkasse, hvor e-mails har samme retsvirkning som almindelig brevpost.
 
Som udgangspunkt ser KL, at selvbetjeningen og det digitale postkassesystem skal omfatte alle danske borgere over 15 år, dog undtaget udvalgte grupper, der ikke kan selvbetjene sig selv som eksempelvis demente.
 
Dertil nævner KL på sin hjemmeside, at borgere, der ikke er i stand til at anvende digitale løsninger, skal tilbydes en fuldmagt til eksempelvis sønner eller døtre, så de pårørende kan læse borgerens digitale post eller foretage ansøgninger/anmeldelser for borgeren på nettet.

Samtidig skal lovgivningen ifølge KL udformes sådan, at borgerne kan få såkaldt "medbetjening" på kommunens borgerservicecenter, hvis de trænger til hjælp med selvbetjeningen og den elektroniske post.  

Stor besparelse - lille lyst
Indtil videre har det offentliges sporadiske forsøg på selvbetjeningsløsninger ikke været den helt store succes.

Tal fra foråret indikerede, at danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjeningsløsningerne på frivillig basis, da kun mellem to og seks procent af danskerne hoppede til tasterne af egen fri vilje.

Ved at gøre selvbetjeningen obligatorisk har vi dog ikke noget valg. 

Det offentlige regner i den sammenhæng med at spare adskillige milliarder i administrationsomkostninger, selv om et besparelsesbud på otte milliarder kroner ved fuld udrulning af selvbetjeningsløsningerne af mange regnes for at være lidt for ambitiøst.  

Læs også:

Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
IBM brugte mere end et år på at charmere sig til Watson-aftale med Region Hovedstaden: Her er første del af beretningen om, hvordan det højtprofilerede samarbejde kollapsede på blot 17 måneder
Watson-trilogien - kapitel 1 af 3: I kulissen knoklede IBM i månedsvis på at lande den nu kollapsede Watson-aftale med Region Hovedstaden. Charmeoffensiven bød blandt andet på en fremvisning af Watsons evner i New York for regionens topfolk. En række aktindsigter, som Computerworld har fået, afdækker forløbet.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Få en personlig demo af det moderne intranet anno 2019
At vælge den bedste, eller skal vi kalde det, den rette intranetplatform til din virksomhed eller organisation, er ikke nødvendigvis nogen let opgave. Sammenlignet med andre stykker software eller værktøjer til udførelse af specifikke behov, ja så er et intranet typisk en platform, der skal implementeres på tværs af hele virksomheden. Er et nyt intranet på virksomhedens tegnebræt for 2019 er dette din mulighed for at få en personlig demo af Colibo.