Artikel top billede

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Læs også:

Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

Snakken om det offentlige Danmarks selvbetjeningsløsninger har bølget frem og tilbage i de seneste år, men til næste år bliver de en realitet.

Det betyder, at du som udgangspunkt vil være tvunget til at udfylde formularer på offentlige hjemmesider frem for at gribe knoglen, skrive et brev eller møde personligt frem, hvis du vil i kontakt med det offentlige.
 
Kommunernes Landsforening (KL) forventer, at det i fjerde kvartal af 2012 bliver et krav, at opskrivning til skole, skolefritidsordning (SFO) og daginstitution foregår digitalt. 
 
Dertil kommer flytning og bestilling af blåt og gult sundhedskort, som det ligeledes forventes at blive obligatorisk at søge om via nettet i slutningen af næste år, skriver KL på sin hjemmeside
 
Udover disse første områder for tvangsdigitalisering er KL og Digitaliseringsstyrelsen trukket i arbejdstøjet for at analysere sig frem til, hvor mange områder i kommunerne og hos Udbetaling Danmark, der egentlig kan digitaliseres allerede i 2013 (se faktaboks til højre).
 
De sidste områder for selvbetjeningsløsningerne forventes at falde på plads senest i 2015. 
 
Alle over 15 år til tasterne
Den storstilede selvbetjeningsbølge, der skyller ind over Danmark i de kommende år, har sit udspring fra Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som den tidligere regering vedtog.
 
Den nye SRSF-regering har siden overtaget digitaliseringsstrategien - indtil videre uden de store ændringsforslag til den digitale håndtering af de omkring 250 millioner gange, som danskerne er i kontakt med det offentlige om året.  
 
For at få lovgrundlaget på plads i 2012 er Digitaliseringsstyrelsen og KL gået i gang med at kigge på lovforslagerne for danskernes obligatoriske selvbetjening og sikring af, at borgerne er forpligtede til at have en digital postkasse, hvor e-mails har samme retsvirkning som almindelig brevpost.
 
Som udgangspunkt ser KL, at selvbetjeningen og det digitale postkassesystem skal omfatte alle danske borgere over 15 år, dog undtaget udvalgte grupper, der ikke kan selvbetjene sig selv som eksempelvis demente.
 
Dertil nævner KL på sin hjemmeside, at borgere, der ikke er i stand til at anvende digitale løsninger, skal tilbydes en fuldmagt til eksempelvis sønner eller døtre, så de pårørende kan læse borgerens digitale post eller foretage ansøgninger/anmeldelser for borgeren på nettet.

Samtidig skal lovgivningen ifølge KL udformes sådan, at borgerne kan få såkaldt "medbetjening" på kommunens borgerservicecenter, hvis de trænger til hjælp med selvbetjeningen og den elektroniske post.  

Stor besparelse - lille lyst

Indtil videre har det offentliges sporadiske forsøg på selvbetjeningsløsninger ikke været den helt store succes.

Tal fra foråret indikerede, at danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjeningsløsningerne på frivillig basis, da kun mellem to og seks procent af danskerne hoppede til tasterne af egen fri vilje.

Ved at gøre selvbetjeningen obligatorisk har vi dog ikke noget valg. 

Det offentlige regner i den sammenhæng med at spare adskillige milliarder i administrationsomkostninger, selv om et besparelsesbud på otte milliarder kroner ved fuld udrulning af selvbetjeningsløsningerne af mange regnes for at være lidt for ambitiøst.  

Læs også:

Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere