Avatar billede danni2501 Mester
27. juni 2016 - 00:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Router eller accespoint plus antenne?

Hej eksperter

her nogen af jer som har erfaring med en en god stærk WIFI antenne som er bedre til at suge signalet til sig end en telefon/tablet. Den entenne skal så have kabel som trækkes ind i vores campingvognen til en router eller et accespoint, så flere enheder kan dele signalet.

Jeg har i forvejen en TP-LINK M5350 og bruger lokale taletidskort. Det bruger jeg så på f.eks. campingpladser og rastepladser uden WIFI. Så på pladser med WIFI vil jeg gerne spare på min data (der er også begrænset GB pr. måned).
Her vil jeg gerne udnytte det mest optimalt også inde i vognen bag alu siderne som skærmer signalet.

Jeg har kigget på:
Antennen TP-LINK TL-ANT2414A (https://www.computersalg.dk/i/596269/tp-link-tl-ant2414a-antenne-802-11)
Routeren TP-LINK TD-W8968 (https://www.computersalg.dk/i/936977/tp-link-td-w8968-traadlos-router)
eller
Acces pointet TP-LINK WBS210 (https://www.computersalg.dk/i/1166705/tp-link-wbs210-traadlos-forbindelse)

Er det bedst med router eller accespoint?

Hvis det er campingpladsens WIFI som routeren eller accespointet fanger. Vil mobilen eller tabletten så ikke bare finde det netværk og så man bare taster koden? Jeg skal vel ikke bruge en pc og kablet forbindelse til routeren eller accespointet hver gang vi kommer til et nyt WIFI netværk?
Avatar billede kurtba Ekspert
27. juni 2016 - 00:23 #1
På campingferie.dk findes der jævnligt diskussioner om dette problem, så der vil du kunne finde nogen, som har afprøvet forskellige løsninger i virkeligheden.
Bl.a. er der en tråd om emnet her
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=769764
Avatar billede danni2501 Mester
27. juni 2016 - 14:39 #2
@kurtba Tak for linket :-)

Jeg synes bare ikke rigtigt at jeg får et svar i de eksisterende tråde.

Hvad er bedst en router eller et accespoint med ledning til en antenne med f.eks.  14 dBi TP-LINK TL-ANT2414A (https://www.computersalg.dk/?/tp-link-tl-ant2414a-antenne-8?)?

Hvad sker der rent praktisk når antennen fanger campingpladsens WIFI. Vil mobilen eller tabletten så ikke bare finde det netværk og så man bare taster koden? Eller skal jeg bruge en pc og kablet forbindelse til routeren eller acces pointet hver gang vi kommer til et nyt WIFI netværk?
Avatar billede kurtba Ekspert
27. juni 2016 - 21:50 #3
Jeg kender ikke de produkter du henviser til.
For mig at se, kan du ikke bruge en router til noget, da den jo skal have signalet ind via kabel og derefter sender det trådløst ud.
Om du evt. kan et AP skal jeg lade være usagt.
Problemet på mange campingpladser er, at selv om der er trådløst wifi, så er der ofte steder på pladsen, hvor signalet er særdeles dårligt, således at enten kan man ikke komme på eller også falder man af hele tiden - har selv prøvet det mange gange.
Derfor kan jeg se fordelen ved extender løsningen, idet disse er specielt lavet til at fange svage signaler i forbindelse med, at de tilsluttes en antenne.
Herefter videresender de signalet trådløst, således at man kan komme på med flere enheder via extenderen.
Et AP er normalt ikke god til at fange svage signaler, hvilket i  mine øjne normalt er det største problem på campingpladserne.
Derfor min henvisning.
Der er lidt flere erfaringer at læse om det her
https://forum.dcu.dk/forum/campingvogne-og-udstyr/engeniusezhotspotextender/
Jeg har ikke selv prøvet det, idet mit behov normalt rigeligt kan opfyldes via mit mobilabb.
I udlandet køber jeg ofte et lokalt simkort og bruger, hvis ikke wifi er tilstede i tilstrækkeligt omfang.
Men dit behov er åbenbart anderledes, så derfor synes jeg at extender løsningen kunne være særdeles aktuel for dig - men det koster at more sig.
Avatar billede danni2501 Mester
27. juni 2016 - 21:52 #4
Ved nærmere eftertanke... så fungerer en router i hjemmet jo kun som afsender af det trådløse signal til andre enheder. Men her kommer signalet jo altid ind via LAN stikket hvor signalet jo kommer fra modemmet fra internetudbyderen...

Så hvad skal jeg have for enden af antennen med kabel inde i campingvognen for at dele campingpladsens WIFI?