Avatar billede Gambolputty Novice
07. august 2016 - 17:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kan det forbedre hastigheden på trådløst net at skifte fra 2.4Ghz til 5Ghz?

Hej eksperter. Jeg skriver for at høre om hvordan jeg bedst får sat mit trådløse internet op, så jeg får mest muligt ud af det. Vi er lige skiftet til at få internet gennem Hiper. Vores trådløse net kører i øjeblikket over 2.4GHz, og jeg vil høre om det kan betale sig at få udstyr så vi kan bruge 5GHz i stedet.

Her er vores nuværende udstyr, med en masse info som jeg tror er relevant:

Hiper har sendt os en ny router/gateway (Zyxel VDSL2 Gateway) med dual-band som understøtter både 802.11 b/g/n 2.4GHz og 802.11 a/n/ac 5GHz.

De to stationære computere er sluttet til netværket via kabler til et access point (Zyxel WAP3205 v2) i Client Mode. Access Pointet understøtter 802.11 b/g/n 2.4GHz.

Med en bærbar computer sluttet til routeren kan vi nå op på en hastighed på ca. 70 mbit. I det nuværende trådløse setup via 2.4GHz væksler hastigheden mellem 25 og 50 mbit.

Kan det betale sig at få en ny access point client som understøtter 802.11 ac 5GHz? Og er der noget der kan anbefales? Har selv fundet denne her frem, men ved ikke om der er noget ved den: http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/access-points-range-extenders-and-bridges/dap-1665-wireless-ac1200-dual-band-access-point

Er det muligt at få en access point client som forbinder sig til routeren over både 2.4 og 5GHz, så hastigheden (potentielt) kan blive endnu højere?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. august 2016 - 18:13 #1
Du kan få range-extenders, der connecter på begge bånd, klienter vil enten vælge det ene eller det andet.

Gevinsten ved 5GHz er større båndbredde og færre generende "naboer" - men husk på at rækkevidden er mere begrænset her end på 2.4GHz.
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. august 2016 - 23:50 #2
Ja og når alle på nær mig har skiftet til 5GHz er det ikke sikkert jeg skifter - Du skal se på tingene på stedet -evt skifte kanal - det gælder begge bånd - der skal såmænd nok være steder hvor 2.4 er bedst  - men de første der skiftede til 5 havde det jo for sig selv. Men f.eks YOUSEEs router kører begge bånd med hver sin sid - så kan man fordele sin egen load. Det er ikke nødvendigvis et enten eller men måske både og.
Avatar billede Gambolputty Novice
08. august 2016 - 21:31 #3
Så er det rigtigt forstået, at når nu min forbindelse "kun" er på 70 mbit, så er det kun væsentligt hvor meget støj der er på den kanal jeg kører over?

I øjeblikket er de fleste naboer på 2.4GHz, og jeg er på kanal 1, hvor der er mindst støj fra de andre. På 5GHz er der kun en enkelt anden nabo.

2.4GHz: http://imgur.com/bhF1BDu
5GHz: http://imgur.com/Xmy3CHG
(Mit net er This LAN)

Så mit endelige spørgsmål er vel egentlig, hvor meget vil jeg umiddelbart kunne forbedre min hastighed ved at investere i en 5GHz Access Point Client? Kan det betale sig? Eller kan man få en klient der selv skifter mellem 2.4 og 5 afhængig af hvor signalet går bedst igennem?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. august 2016 - 21:34 #4
Hvis du pt. har 70Mbit nogenlunde stabilt, ville jeg ikke selv kaste penge efter det - så er de sjovere og bedre brugt på meget andet.
Avatar billede Gambolputty Novice
08. august 2016 - 21:42 #5
Jeg veksler mellem 20 og 50 Mbit via wifi. Da jeg sluttede et kabel til en bærbar i går, så trak den knap 70 Mbit. Så der er potentiale for at få en del mere hastighed, men jeg ved ikke om det er muligt at få det bare fordi vi skifter til 5GHz, eller om der altid er et hastighedstab over wifi, uanset hvilken frekvens man er på.

Lige nu er jeg på 25 Mbit trådløst. Forstyrrer naboernes signaler mere hvis de bruger nettet, eller er det lige forstyrrende, så længe der bare er tændt for routeren?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. august 2016 - 21:54 #6
Det vil som regel være crosstalk fra nabokanaler, der generer. Det kan betyde hastighedstab og/eller afbrydelser, hvis det er rigtig slemt.

Selv med de hastigheder, vi snakker her, ville jeg nok hellere bruge mønterne på noget andet. Du skal i hvert fald have et klart formål med den øgede båndbredde (f.eks. regelmæssigt behov for at hente ISO'er fra Microsoft). Det er ikke alle steder, der kan LEVERE data i det tempo, så du kan lige så let løbe ind i at du ikke kan få nok til at det giver mening.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. august 2016 - 23:19 #7
Jeg downloader en del på min bærbare via trådløst netværk. Grundet generelle problemer med mistanke til mit netkort, som kun kører 2,4 ghz, har jeg lige købt et netkort som understøtter ac og 5 ghz.
Min download hastighed er steget med ca. 400 %, så det var indtil videre en god beslutning jeg traf der.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 06:58 #8
#7 Det kan du jo ikke umiddelbart overføre hertil, når spørger allerede ligger imellem 25-50Mbit på WiFi og maxer linjen ud på 70Mbit på kabel.
AC er fint men det kan ikke lave trylleri.