Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 17:42 Der er 55 kommentarer

blank skærm

Halløj.

Efter have skiftet min oplader til min Lenovo Thinkpad t530i bærbar, efter den var gået stykker, har jeg haft problemer med en blank skærm, den er ikke helt sort, men meget mørke blå.

Når jeg starter min bærbar kommer Lenovo mærket frem og under mærket står der:
"to interrupt normal start up press enter",
hvis jeg vælger gør det får jeg en option  hvor jeg kan vælge mellem at trykke F1 F10 F12 og det forstår jeg ingen ting af. Hvis jeg vælger at lade den køre uden at trykke på enter så kommer der den her meget mørke blå skærm frem og derefter hvis jeg trykker enter så kommer lenovo logoet frem igen helt på samme måde som før, og vælger jeg at vente, så kommer den her meget mørke blå skærm igen og sådan kan jeg blive ved.

Skal siges dagen før jeg købte min nye oplader, var min bærbar 100% drænet fra strøm, kan det være den lades helt op før den gider at virke?

Jeg har læst rundt omkring prøvet mig frem ved nogen guides og det har ikke rigtig hjulpet. Vil være meget glad og taknemlig hvis nogen gad at hjælpe med løst dette problem, jeg har siddet med det i nogen timer nu.

Hilsen Hans Shultz
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 17:54 #1
Det kunne være virkeligt godt at vide hvilken Lenovo Model? Styresystem? der kæres jeg vil tro der skal køres en start reparation!
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 17:59 #2
Lenovo Thinkpad t530i  og windows 7 i3 ?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 18:50 #3
Har du en Windows 7 DVD eller på et USB stik så indsæt den /det i Pc og tryk F12 under opstart kør installation  og efter Sprogvalg tryk på reparer nede i venstre hjørne
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 18:53 #4
Jeg har hverken Windows 7 på DVD eller USB. :(
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 19:02 #5
Hvis du ikke ved hvilken udgave  kan hente en windows 7Multi her:
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso
Med dette værktøj fra microsoft kan du lave en DVD/USB Disk
http://wudt.codeplex.com/
Start fra mediet og efter valg af sprog vælger du i nederste venstre Repair
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 19:17 #6
Her har jeg lavet en vejledning til fremstilling af installations medie
http://www.filedropper.com/fremstilenusbnglerilwindowsinstallationmedmicrosoftstoredownloadtool
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 19:38 #7
tak det vil jeg prøve så, vil dette slette alle mine tidligere filer ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 19:42 #8
Din nye lader leverer den samme mængde strøm som den gamle gjorde?

Tænker hvis dit batteri er helt fladt, og du kun skal køre på lader kunne det blive et problem hvis den ikke leverer nok spænding/ampere til systemet.
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 19:43 #9
forstår ikke hvorfor jeg skal gør dette når jeg bare har skiftet en oplader?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 19:56 #10
Hvis du kører reparation mister du overhovedet ikke noget!
Og hvis din nye strømforsyning er samme størrelse som den gamle vil den også kunne køre Pc: uden batteri
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 20:01 #11
Kør i øvrigt på strømforsyningen alene og brug kun batteri når du er ude det forlænger dit batteris levetid.
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 20:17 #12
altså på min gamle oplader øverst til højere står der 65w 20v og den jeg købte er den her:
https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar-tilbeh%C3%B8r/opladere/lenovo/thinkpad-65w-ultraportable-ac-adapter%2812%29.html?utm_source=priser.dk&utm_medium=agregate&utm_campaign=priser.dk

er det ikke den samme oplader?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 20:23 #13
Det burde ikke betyde noget Da spændingen bliver reduceret til lade spænding ved hjælp af en Zenerdiode
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 20:29 #14
Kan du forklare hvad årsagen til dette problem er? altså det eneste jeg har gjort er at skifte en oplader. Det er da mærkeligt at jeg skal igennem al dette der, bare fordi jeg har skiftet en oplader.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 20:29 #15
#12 Nej det er ikke samme oplader.
Den leverer 2 volt mindre end den gamle gør. Det er 10% mindre volt end den gamle.
Jeg vil ikke udelukke at dette kan være problemet.
Særligt når man tænker på at fejlen kun er sket lige efter skift af forsyningen.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 20:41 #16
Jeg vil gerne protestere ret kraftig her Batteriet er på 12 Volt
https://billedeupload.dk/images/A1gUa.jpg
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 20:47 #17
En anden ting er at hvis jeg ikke har misforstået noget så er min Lenovo model (t530i) ikke på listen over hvor den oplader virker til.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 20:49 #18
#17 Ok . Vil den oplade batteriet? Og til 100%?
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 21:24 #19
#18 ja.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 21:36 #20
Så burde computeren jo kunne køre på batteriet alene hvis dette er tilfældet.
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 21:38 #21
#20 Det kan den os.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 21:40 #22
Og det er uden skærmproblemer?
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 21:43 #23
Jeg har stadig skærm problemer som jeg har beskrevet for oven.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 21:52 #24
Skulle vi så ikke starte ved #5 igen??
Avatar billede Shultz Praktikant
27. august 2016 - 21:54 #25
jo det må jeg vel prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2016 - 11:46 #26
#23 Ok. Håber så at #5 løser dit problem :-)
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 12:59 #27
Hej jeg er nu kommet ind på side efter at have valgt sprog :

Startreparation (tror jeg skal vælge den her)

systemdannelse

genoprettelse af systemafbildning

windows Hukommelsesdiagnosticering

kommandoprompt

efter jeg har valgt en af de her kan jeg vælge trykke luk computeren eller genstart.

hvad skal jeg vælge ?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 13:23 #28
genoprettelse af systemafbildning
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 13:27 #29
Jeg får et besked om at "der ikke blev fundet en systemafbildning på denne computer" .
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 13:40 #30
jeg tror din Pc. Kører UEFI Så skal du starte Fra den tilstand.
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 13:43 #31
hvad er UEFI  ????
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 13:55 #32
Det første jeg gør er at Vælger :

Reparer computer > Genopret computeren ved hjælp af en systemafbildning, du har oprettet tidligere. Og det er her den siger "der ikke blev fundet en systemafbildning på denne computer"
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 14:00 #33
UEFI er en ny form for BIOS som er bedre sikret mod angreb! og jeg mener at din model understøtter det. Hvis du kan se noget der ligner dette i Boot menageren F12 så skal du vælge det
https://billedeupload.dk/images/SkPIb.jpg
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 14:20 #34
https://billedeupload.dk/?v=EznVk.jpg

Det er hvad jeg ser når jeg trykker F12, plus man også kan se min usb:
USB HDD: TOSHIBA TransMemory
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 14:31 #35
Det er jo nok inde i bios der skal foretages noget!
Men vi skal lige prøve noget andet først.
I stedet for at vælge Rep skal du trykke install og vælge Brugerdefineret og der se om den overhovedet ser nogen Harddisk Hvis ja så vil der stå en linie med en meddelelse om at Windows ikke kan installeres på dette drev??? hvis ja skal du afbryde og så skal vi en anden vej ind.
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 14:51 #36
Når jeg vælger at trykke installere istedet for at reparere, så får jeg først en besked med følgende:

Der mangler en påkrævet enhedsdriver til cd/dvd-drevet. Hvis du har en diskette,cd dvd eller et usb med driveren skal du, skal du indsætte den/det i nu.

Trykker jeg ok får jeg beskeden om at "der ikke blev fundet nogen enhedsdriver osv.

Men vælger jeg at trykke gennemse så ser jeg:

computer:

      reserveret til systemet (C:)

      Lokal disk(D:)

      cd-drev (E:)

      Flytbar disk(F:)

      Boot(X:)
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 15:36 #37
Har du været så langt ? Dette er en model og til orientering
https://billedeupload.dk/images/NCfd6.jpg
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 15:55 #38
Nej, det har jeg ikke.

Det er så langt jeg er nået.

https://billedeupload.dk/?v=exn4y.jpg
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 16:06 #39
Kan jeg f.eks. ikke vælger systemgendannelse, vil dette hjælpe?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 16:12 #40
Det tyder så meget på at din bios ikke er sat rigtigt opog at den er blevet nulstillet  i første omgang Gå i BIOS OG sæt alle parametre Dato og ur dernæst Bedst performance /  Bios default  eller hvad din Bios skal for at køre optimalt gå så til BOOT og sæt rækkefølgen Harddisk USB DVD/CD Tryk F 10 og vælg OK
start fra F12 og vælg dit  Medie USB ??? DVD ???
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 16:16 #41
Du kan jo prøve ! Men der skal bios jo også stå rigtig for at se din Harddisk
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 16:38 #42
Jeg kan trykke F1 så kommer jeg ind i BIOS Setup Utility

https://billedeupload.dk/?v=4wayd.jpg
Det er præcis de her indstilling jeg har lige nu, i startup.

Min Boot prioritet lige nu er:

1. USB CD
2. USB FDD
3. ATAPI CD0 PLDS DVD-RW DS8A8SH
4. ATA HDD0 ST320LT007-9ZV142
5. ATA HDD1
6. ATA HDD2
7. USB HDD
8. PCI LAN IBA GE Slot 00C8 v1381
9. ATAPI CD1
10,ATA HDD3

Er det denne rækkefølge du vil ha?

Dato og alt det der er altså sat op.

Og jeg har min installation på en USB.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 17:03 #43
1. ATA HDD0 ST320LT007-9ZV142
2. ATAPI CD0 PLDS DVD-RW DS8A8SH - Hvis du starter fra DVD
3. USB HDD Hvis du starter fra USB Stik
4. 5. ATA HDD1
6. ATA HDD2
7. USB FDD
ATA HDD3
8 ATAPI CD1
9. USB CD
10, . PCI LAN IBA GE Slot 00C8 v1381
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 17:19 #44
1. ATA HDD0 ST320LT007-9ZV142
2. USB HDD
3. ATAPI CD0 PLDS DVD-RW DS8A8SH
4. ATA HDD1
5. ATA HDD2
6. USB FDD
7. ATA HDD3
8. ATAPI CD1
9. USB CD
10. PCI LAN IBA GE Slot 00C8 v1381

Jeg ved ikke helt hvad du mener, "Hvis du starter fra USB Stik" men nu USB HDD på 2.
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 17:27 #45
Efter dette trykker F10 for at gemme og derefter F12>reperare>Genopret computeren ved hjælp af systemafbildning, du har oprettet tidligere.

Så får jeg igen den her fejl:

Der blev ikke fundet en systemafbildning på denne compute.
Tilslut harddisken med sikkerhedskopien, eller indsæt den sidste dvd i et sikkerhedskopisæt, og klik prøv igen. Luk denne dialogboks for at få vist flere indstillinger.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 17:32 #46
Hvad sker hvis du vælger 1. ATA HDD0 ST320LT007-9ZV142
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 17:41 #47
altså den allerede nr. 1.
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 17:42 #48
se #44
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 17:53 #49
Når du ikke kan reparere skal du Installere på ny Hvis du så ikke får #37 er jeg bange for at din HDD er defekt
Avatar billede Shultz Praktikant
28. august 2016 - 18:18 #50
Mange tak for hjælpen ihvertfald.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 17:03 #51
Undskyld jeg lige bryder ind.
Kan problemet med ikke synlig disk skyldes forkert indstilling med ahci i bios?
Havde et problem med at installere på en harddisk engang der ikke ville blive synlig under installationen.
Jeg satte den til ide mode, og den blev synlig. Herefter installerede jeg Windows, og ændrede så indstillingen tilbage til ahci når Windows var installeret.
Men jeg skal dog lige sige her at den bios jeg rodede med var den gamle type.
Jeg har slet ikke erfaring med uefi bios desværre (endnu).
Men det kommer nok en dag :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
29. august 2016 - 17:16 #52
UEFI Er også temmelig indviklet og svær at rådgive om hvis man ikke sidder ved den Computer der arbejdes med  og AHCI var grunden til at han skulle sætte BIOS til Default. det er for det meste den vej den selv vælger det!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 17:25 #53
Ok poko1. Tak for info.
Som jeg forstår det er er hans installationsmedie på usb ikke?
Hvorfor får han så en besked om en manglendecd/dvd driver?
Det forstår jeg ikke lige.
Skulle selv installere på en computer engang, hvor jeg brugte multidvd som jeg havde lavet på dvd. Her fik jeg besked om at den manglede en dvd driver.
Valgte så at lave det på usb i stedet, og så kunne jeg installere uden problemer.
Computere er sære nogle gange.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. august 2016 - 18:01 #54
Det er fordi den har en HDD der kører GPT m/ NTFS Partition og den ikke er sat til Legacy USB. Det er også derfor den ikke kan se HDD ved install. Jeg mener men er ikke sikker på at der findes en vejledning til en Lenovo UEFI  på You Tube.
Men har ikke søgt. Så langt rækker min families tålmodighed ikke Jeg får såviså at vide jeg bruger for meget tid her
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 18:16 #55
"Så langt rækker min families tålmodighed ikke Jeg får så tit at vide jeg bruger for meget tid her"

Også her ;-)