Avatar billede finb Ekspert
29. august 2016 - 14:11 Der er 1 kommentar

Hvordan fordele slik i slik-poser ?

10 stk. slik (alle med forskellig vægt) skal fordeles i 2 slikposer, der såvidt muligt skal veje det samme.
Der er naturligvis 2^10 muligheder for at sammensætte en slikpose, der vejer tættest muligt på halvdelen af al slikket.

Her kommer opgaven:
Nu skal det samme slik fordeles i 3 slikposer.
Og der er naturligvis atter 2^10 muligheder for at sammensætte en slikpose, der vejer tættest muligt på 1/3 af al slikket.

MEN:
Beholder man den slikpose, der vejer tættest på 1/3 af al slikket,
for derefter at danne de sidste 2 slikposer,
er det så optimalt for, at de sidste 2 slikposer vejer så ens som muligt -
- eller er man evt. tættere på ligevægt ved, at slikpose 1 IKKE nødvendigvis er tættest på 1/3 af vægten ?

Altså, ville man opnå mindst mulig vægt-forskel mellem letteste/tungeste slikpose ved,
at slikpose 1 IKKE nødvendigvis er tættest på 1/3 af vægten ?

Skulle man teste
2^10 * 2^9 * 2^8 * 2^7 * 2^6 * 2^5 * 2^4 * 2^3 * 2^2 * 2^1
slik-kombinationer for at finde de 3 slikposer med mindst mulige vægt-forskel mellem letteste og tungeste slikpose ?

Eller hvor mange kombinationer skulle man teste ?
Kan det løses i Excel ?
Eller skal man i VBA ?
Findes der er en generel løsning, der kunne håndtere fx 100 stk slik i 10 slikposer ?
Tak f
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2016 - 03:53 #1
Hvad er dit kriterie helt praecist?

mimere summen af afvigelse fra gennemsnit?

I saa fald tror jeg ikke at du (altid) finder den optimale loesning ved at finde den optimale loesning form dem en af gangen.

Det maa vaere nemt at loese programmeringsmaessigt. Saalaenge der kun er 10 stykker slik.

Enten VBA eller noget andet.