Avatar billede bas Forsker
10. oktober 2016 - 18:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Iomega Prestige ekstern harddisk

Hej
Jeg har en Iomega Prestige ekstern harddisk der hverken bliver fundet/genkendt på en Windows XP eller en Windows 10 PC.
Så vidt jeg kan læse mig frem til, kræver harddisken ikke en driver.
Jeg kan se, at der er andre, som har haft problemer med forskellige
Iomega harddiske, og noget af går på, at det kan være en hardware-
fejl - evt. selve kassen, som harddisken sidder i.
Hvad skal jeg have fat i, hvis det er tilfældet?
Umiddelbart er der vist en løs forbindelse i stikket i selve harddisken.
Der står HDD 2.5 drive på æsken.

https://www.youtube.com/watch?v=-LD5ZFyIFQc
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 18:17 #1
Det lyder som et kendt fænomen. Forbindelsen mellem kassen og HDD er muligvis i stykker. Det kan selvfølgelig ikke siges med sikkerhed, men når hverken XP elle 10 vil kendes ved den, er der næppe andet at gøre, end at brække kassen og tage HDD ud. Det er desværre ikke så let. Sådan en kasse er formodentlig svejset sammen, og skal brækkes med forsigtighed. Jeg har prøvet, og det var ikke nemt, når der skal tages hensyn til HDD. Men det lykkedes da.
Avatar billede bas Forsker
10. oktober 2016 - 18:24 #2
Jeg har fået kasse op. Kan jeg tage harddisken ud forsigtigt?
Der sidder sølvtape hen til stikket.
Harddisken er en seagate momentus 5400.
Skal jeg have en form for adapter jeg kan sætte til harddisken?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 18:48 #3
Avatar billede bas Forsker
10. oktober 2016 - 18:59 #4
Er der ikke krav/betingelser mht. strømstyrke i adapteren osv.?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 19:03 #5
Jo men det følger med. Citat fra siden jeg henviste til:

I leverancen ingår

    USB 3.0 -dockingstation
    USB 3.0-tilslutningskabel A/B
    Strømforsyning
    Betjeningsvejledning.
Avatar billede bas Forsker
10. oktober 2016 - 19:05 #6
Ok tak, jeg kigger på det.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2016 - 19:06 #7
Ps. Der er flere i udvalg længere nede på siden.
Avatar billede bas Forsker
11. oktober 2016 - 17:28 #8
Jeg har lige prøvet at sætte harddisken i nedenstående boks.
Fysisk passer den, men der sker fortsat intet.
Passer den ikke teknisk, eller er selve harddisken mon også bare defekt?

Sandberg Hard Disk Box SATA 2.5
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-2.0-Hard-Disk-Box-SATA-2.5
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2016 - 18:50 #9
Den skal passe teknisk. Har du set om den dukker op i Diskhåndtering, og hvis den gør har den så et drevbogstav?
Kan du mærke, med fingrene, om disken snurrer? Der er forhåbentlig ikke nogen kliklyde.
Avatar billede bas Forsker
11. oktober 2016 - 18:56 #10
Den dukker ikke op i Diskhåndtering. Det lyder som om den snurrer, og der er ingen kliklyde.
Avatar billede bas Forsker
11. oktober 2016 - 19:06 #11
Men ellers er der nok ikke så meget at gøre ved det.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2016 - 19:20 #12
Nej det ser ikke godt ud, måske er der noget galt med printet.
Prøv at gå i Enhedshåndtering, marker Diskdrev og Søg efter hardware ændringer.
Der sker næppe noget, men det er da værd at prøve.
Ellers er der kun 1 måde at undersøge disken på, og det er at sætte den direkte til bundkortet, som ekstra harddisk.
Avatar billede bas Forsker
11. oktober 2016 - 19:39 #13
Ja, der må være flere problemer med harddisken.
Jeg vil ikke bruge mere tid på den, men du skal have mange tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2016 - 19:50 #14
Det er Ok :-)