Avatar billede ABE15 Seniormester
28. oktober 2016 - 10:42 Der er 6 kommentarer

Makro Excel 2011 Mac

Hej..
Hvordan begrænser man en Excel mappe, så det kun er muligt at udfylde celler, så de kan være på en udskriftsside?
Altså mine udregninger må kun laves i 1 udskriftsside i bredden. Jeg kan jo godt lave et vindue som markerer hvor bred siden maksimalt må være for at komme med. Men når når der laves udregninger og cellerne tilpasses så springer den over på side 2 i breden, og det vil jeg gerne undgå. Men hvordan går man det? Skal der en makro til, eller kan det løses uden på en eller anden måde?
Avatar billede kim1a Ekspert
28. oktober 2016 - 13:37 #1
Når du tilpasser cellerne giver det naturligvis problemer. Excel har dog en udskriftsmulighed at du kan angive det til kun at være 1 side bred. Så bliver skriften bare mindre. Alternativt skal du nok ud i en makro, men vil du have den til at sætte det der "rager udover" nedenunder?
Avatar billede ABE15 Seniormester
28. oktober 2016 - 15:06 #2
Ja hvis man kunne lave en makro som flytter det til linjen under, så ville det nok være bedst. Ved du hvordan den skal se ud?
Avatar billede kim1a Ekspert
29. oktober 2016 - 09:41 #3
Ikke lige uden flere detaljer - måske en upload af eksempel er nemmest?
Avatar billede ABE15 Seniormester
29. oktober 2016 - 13:41 #4
Hvad er det for nogle detailjer du mangler?
Avatar billede kim1a Ekspert
29. oktober 2016 - 18:14 #5
Først og fremmest forstår jeg ikke hvad du mener med "udregninger". Hvis du vil sikre at bredden overholdes kan du evt. beskytte arket og forhindre at man kan lave om i struktur, men stadig rette i celler mv.
Hvis du så mener at man evt. skriver i cellen så #### dukker op, så kender jeg ikke en vba løsning, men man kunne nok lave en vba som checker bredden af de samlede celler og derefter gør noget (kopiere de celler som går ud over bredden længere ned) hvis den er over en vis længde.

Jeg forudser dog at det bliver ret komplekst, og jeg har ikke kompetencen til det desværre.
Avatar billede ABE15 Seniormester
29. oktober 2016 - 18:44 #6
Problemet handler udelukkende om breden på siden, som ikke må blive bredere end en side. Det skal vel fungerer lidt som et wordark, hvor der bare ikke kan være mere i breden, og linjen skifter til næste.