Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. november 2016 - 15:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Synology NAS med SSD cache. Gør det MySQL udtræk hurtigere.

Hej Eksperten

Har søgt en del på nettet og kan ikke rigtig finde nogen som skriver om SSD cache på en Synology NAS booster SQL udtræk fra MySQL databasen på selvsamme NAS.
Der er meget information om det booster læse og skrivehastigheden. Men hvad med SQL udtræk. Det er vel det samme som læsning. Nogen der kan indbyde med viden omkring det.

Hvis jeg laver udtræk på 1 million rækker. (Uden SSD Cache)
Hvis jeg laver udtræk på 1 million rækker. (Med SSD Cache)
Vil det tag generelt samme mængde tid. Eller vinder man lidt med SSD cache?
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2016 - 20:49 #1
IT depends  -  Du kan være ude for begge dele - et udtræk består ofte af joins fra flere tabeller og optimizeren kan vælge mellem flere forskellige planer. Et simpel eksempel udtræk kun fra en stor tabel du har startet databasen cachen er tom - data skal kun læses en gang og det vil sige fra disk du for ingen gavn af cache - måske tværtimod - der spildes tid på at undersøge om tingene er i cache før der læses fra disk. Du har startet databasen og har en rutine der hælder hele tabellen i cache - du udfører udtrækket nul disklæsninger.

Jeg kender ikke så meget til MYSQL - men i sql-standard og blandt andet implementeret hos Oracle er der noget ALTER TABLE CACHE.Hvis cachen er stor nok eller tabellen lille nok er det nu simpelt selv at fylde en tabel i cache.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2016 - 21:00 #2
Noget andet du kan tænke over er BARF databaser og raid - et par links her

http://mit.miracleas.dk/baarf.aspx

https://www.version2.dk/artikel/store-diske-river-taeppet-vaek-under-raid-5-8149
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2016 - 21:02 #3
BARF skulle være BAARF sim i linket.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
22. november 2016 - 13:20 #4
Tak for dine inputs. Har selv kigget videre omkring emnet. Og SSD cache har ikke den store indvirkning.
Har fundet et par andre forums på engelsk at nogen sætter kun SSD harddiske i og hermed vil NAS køre væsentlig hurtigere med især services/applikationer. Men alle harddiske skal være af typen SSD for at få den ekstra hastighed. Så ikke meget harddisk plads man vil få så. Dem der har gjort det nummer har ofte 2 NAS, hvor den ene så køre services med SSD hastighed. Og den anden så en lagrings NAS.