Avatar billede keld66 Juniormester
18. november 2016 - 22:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Har købt en 300/300 mbit/s forbindelse

Hej
Har en ny HP Notebook og har også købt bredbånd med en internethastighed på 300/300 mbit/s. Nu har jeg så lige opdaget, at mit netkort kun kan køre 100 mbps. Det er sgu træls. Jeg har Waoo som leverer internettet. Kan jeg gøre noget for at få mere ud af mit netkort.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. november 2016 - 22:40 #1
Hvis du har en stationær PC, køber du et nyt netkort og sætter i.

Hvis du har en bærbar PC, skal du undersøge hvilken hastighed dine USB porte kører med, og undersøge om du kan købe et gigabit USB->RJ45 netkort til den.

Men du kan ikke ændre på det eksisterende netkort, og få det til at køre hurtigere....

Når det er sagt, så er 100Mbps ikke en ringe hastighed, og det er de færreste hjemmesider der kan levere data hurtigere end det. 300Mbps vil typisk være rart, hvis du har en server der skal sende/modtage meget data - og sådan en vil i dag komme med gigabit netkort (mindst).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. november 2016 - 22:42 #2
...Og så en tanke - det er altså rigtig mange år siden, man kørte 100Mbps på netkortene som standard. Jeg vil tro det er 6-8 år gamle maskiner der kun kører den hastighed. Men de fleste lavpris switche kører kun 100Mbps.

Er du sikker på dit netkort er et 100Mbps og ikke et gigabit? - hvis du har lavet et netværk, og switchen/routeren i nettet kun kører 100Mbps, så vil dit netkort også kun køre 100Mbps.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2016 - 23:01 #3
USB trådløse netværks dongler hurtigere end 100Mbps er efterhånden billige. På en bærbar vil jeg nok overveje trådløst fremfor kablet rj45 .  Trådløst måler jeg mere end jeg betaler for så jeg har endnu ikke trukket de planlagte kabler.

Har du fået skiftet udstyr fra din udbyder da du opgraderede.

Hos TDC fik min mor kun 20% af det hun betalte for - efter jeg havde fat i TDC får hun nu 200% af det hun betaler for og har sparet en boks og et 220v stik da tingene var integreret i den nye enhed. Eneste ændring var den boks jeg målte umiddelbart før og efter jeg skiftede hardware.
Avatar billede keld66 Juniormester
18. november 2016 - 23:04 #4
Det er en 3 md gammel HP Notebook ? 15-ba008no (ENERGY STAR)(W7A34EA) .
Der står bl.a
Netværksgrænseflade
    Integreret 10/100 BASE-T Ethernet LAN

Trådløst
    Kombination af Intel® 802.11ac (1x1) Wi-Fi® og Bluetooth® 4.2 (understøtter Miracast)
Avatar billede keld66 Juniormester
18. november 2016 - 23:11 #5
KURT54. Er det nok bare at sætte sådan en netværks dongler i og så kan jeg surfe på nettet hurtigere end de max 100 Mbps jeg kan trække på mit netkort.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2016 - 23:12 #6
Undrer mig over en så ny PC ikke kører gigabit.

Dit trådløse netværk er medmindre dine forhold er helt umulige hurtigere end din kablede forbindelse !!!

The specification has multi-station throughput of at least 1 gigabit per second and single-link throughput of at least 500 megabits per second (500 Mbit/s).

from  https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2016 - 23:24 #7
JA  til #5  men dit indbyggede trådløse netværk burde være godt nok se #6.
Avatar billede keld66 Juniormester
18. november 2016 - 23:28 #8
Den kører 102 mbit med kabel og 72 uden. Men har jo købt 300/300 så jeg kan bare ikke forstå det. Mangler virkelig gode råd
Avatar billede keld66 Juniormester
18. november 2016 - 23:31 #9
Den kører 102 mbit med kabel og 72 mbit uden kabel. Jeg har virkelig brug for et godt råd. Men når der står
Netværksgrænseflade Integreret 10/100 BASE-T Ethernet LAN
er der vel denne begrænsning på max 100 Mbit
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2016 - 23:45 #10
Hvad har du fra waoo i din ende ?

er det  Airties 4920 (Trådløst access point) ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2016 - 00:13 #11
efter et hurtigt kig på waoo hjemmeside kan jeg kun finde denne 4920 der umiddelbar passer til en forbindelse som din er det ikke det du har så spørg dem venligt om du ikke kan få en sådan. Den har også 2 stk giga kablet porte.

http://www.airties.com/product-4920.html

Air 4920
1600 Mbps 802.11ac Video Grade Wireless Booster
A secure way to increase range and fix Wi-Fi dead zones
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2016 - 00:19 #12
Din PC har kun kun 1 USB3 port så vidt jeg kan se - de er normalt kendetegnet ved at være blå indvendigt i stikket.

I dit sted ville jeg anskaffe sådan en:

http://www.miniinthebox.com/da/3-port-usb-3-0-hub-amp-usb-til-10-100-1000mbps-rj45-gigabit-ethernet-lan-kort-adapter-combo_p3335293.html?currency=DKK&litb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=151086763348&adword_kw=&adword_pos=1o6&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=9772115911_681391360_34429074185_pla-256149117540&gclid=CPzOnOe2s9ACFUyNGwodfgIAIQ

65 kr - du kan selvfølge ikke køre fuldt knald på de tre usb3 porte og giganet porten samtidigt.

3-port USB 3.0 hub& usb til 10/100 / 1000Mbps rj45 gigabit ethernet lan-kort adapter combo
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2016 - 00:28 #13
Lige en ting mere hvis dit netværk både udbyder 2.4 og 5 Ghz - så vælg 5 er dit udstyr avanceret nok flere antenner kan du køre flere kanaler samtidigt - ellers prøv at skifte kanal og undgå de kanaler dine naboer bruger med størst styrke.

Ja eller prøv begge muligheder tidligere var der mest plads på 5 men hvis alle naboer er skiftet til 5 er 2.4 måske bedst til dig.