Avatar billede lanieldk Mester
12. februar 2024 - 16:05 Der er 8 kommentarer

Internetforbindelse

Hej,
Jeg har to PC'ere som får internet fra en router - forbindelsen er kablet, ikke wifi. Den ene PC har 90 mbit i download når jeg kører en hastighedstest på den, den anden har 450 mbit.
Nogle bud på hvad den mest oplagte årsag kan være?

Tak
:)
Avatar billede Erik K Ekspert
12. februar 2024 - 16:56 #1
Den mest oplagte årsag er forskel i dine netværkskort. Før i tiden var der almindeligvis en begrænsning på 100. Nyere kort kan have en noget højere grænse.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2024 - 17:21 #2
Er det ikke noget med at nyeste  Gigabit netværk kan køre op til 1000 mb så vidt jeg husker.
Så det kan den nye computer håndtere. Den anden klarer sikkert ikke mere end 100 og derfor du lander på 90. Kører kortet ned i strøm kan den lande på 10 mbit hastighed på et ældre kort.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2024 - 17:26 #3
Prøv at kigge i enhedshåndteringen om Windows må lukke for enheden for at spare strøm. Måske den lukker ned på lavt blus.
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. februar 2024 - 19:46 #4
Prøv også at bytte kabler , hvis  nogle ledere i et kabel er beskadiget eller  mangler kan det måske kun køre 100Mbit
Avatar billede lanieldk Mester
12. februar 2024 - 19:56 #5
Tak for jeres bud. Jeg har prøvet lidt frem og tilbage.
Begge PC'ere er ikke så gamle.
Jeg har lige fået en ny internetforbindelse. Tidligere var der ingen problemer.
Jeg prøvede alligevel at bytte kablerne rundt så de byttede plads i routeren og minsandten om ikke det så var den anden PC som blev langsom.
Så er det vel enten kabler eller kan routeren have en dårlig indgang/lave mindre signal til en senere port?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2024 - 07:52 #6
Kontakt udbyder. Der bør ikke være forskel i hastighed på lan portene. Er det indstilling i boksen bør de kunne hjælpe dig.
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. februar 2024 - 15:17 #7
Det lyder nu mest som et dårligt kabel -hvis det er i routeren du har byttet kabler, så er portene jo ok. Det nemmeste vil være at prøve med et nyt kabel !
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2024 - 15:37 #8
#7 Ja det har du jo ret i :-)