Avatar billede jcr18 Professor
24. januar 2024 - 17:17 Der er 7 kommentarer

Hvor sikker er denne her router?

Jeg har lige fået anskaffet mig en nokia beacon 1 router og ønsker blot at høre om I mener det er en ok router? Jeg kører med fibernet.
Den benytter WPA2-AES og desværre ikke WPA3. Hvorfor ikke mon?
Jeg har ændret SSID navnet og ønsker at skjule netværksnavnet. Jeg kan under punktet SSID BROADCAST vælge mellem enable og disable. Som standard er den enable men er i tvivl om SSID navnet reelt kan ses eller er skjult?
Avatar billede puren Ekspert
24. januar 2024 - 18:33 #1
det korte svar: intet er sikkert.
det lange svar. jeg havde mere kigget på wps end på ssid og wpa2 men det kræver self. at jeg er tæt nok på til at kunne snakke med din router

så det er at kigge op firewall regler i stedet for
Avatar billede jcr18 Professor
24. januar 2024 - 18:43 #2
Firewall er aktiveret på routeren som lokalt på pc`en.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. januar 2024 - 19:17 #3
Du kan ikke skjule dit wi-fi medmindre du slukker det - på en wi-fi analyser vil det optræde som hidden, for nogle bliver det måske så mere interessant.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2024 - 20:01 #4
Jeg kender ikke dimsen, så aner ikke noget om sikkerhed.

Men SSID broadcast er netop navnet på netværket. Vil du skjule det, skal den så IKKE lave broadcast, d.v.s. disable.

@Puren ref. #1 - WPS... det har da intet med den generelle sikkerhed på en router at gøre, men er blot en funktion til at åbne et vindue, hvor man kan tilknytte sig til routeren uden at indtaste passkode? - eller er der kommet ny teknik?
Avatar billede puren Ekspert
24. januar 2024 - 20:39 #5
#4 ja, wps med pin. kan du sætte computer til at gætte løs og har du flere så kan du få dem til at arbejde sammen, wps uden pin kan man lave et deauth + en payload som snyder den til at gå i wps mode uden at trykke på en knap

en firewall er jo kun så god som regler der er på den, for nogle år siden var der en dansk internet udbyder på 3 bogstaver, den firewall der var i deres router var så snottet at smid man en ion connon i hovdet på den fik man adgang til admin delen uden at skulle skrive kode også selv om man sad på wan siden af den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2024 - 21:18 #6
Tak for info - man lærer nyt :-) - jeg troede Yousee var 6 bogstaver...

Og i den anden hånd - jeg har altid synes WPS var noget skod (Virker aldrig når man skal bruge det) - godt jeg har slået det fra de steder jeg har sat op...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. januar 2024 - 11:16 #7
ALDRIG have WPS enabled i almindelig daglig drift!

Med det sagt, så er WPA2 fint nok et langt stykke hen af vejen, og især da du sagtens kan rende ind i en del enheder, der ikke understøtter WPA3 endnu.