Avatar billede lurup Ekspert
06. januar 2017 - 17:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fiber med modem Lcotera I5800

Jeg har lige fået fiber hvor der bruges en modem/ router Lcotera I5800

Hvordan sætter jeg min egene Router fra Cisco til den ??

Kan jeg bruge begge ???
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 18:57 #1
Din modem/router fra leverandøren indeholder en routerfunktion med DHCP server.
Du kan sagtens tilslutte egen "router", men DHCP serveren skal være slået fra (der må kun være én DHCP server på et netværk). Afhængig af mærket kan det være at fjerne et flueben i DHCP eller at sætte et flueben i bridgefunktion.
Kablet fra LAN siden på Lcotera skal i LAN siden på din egen "router", da den fungerer som switch.
WiFi delen i fiberrouteren kan fortsat anvendes, ligesom du kan anvende din egen "routers" wifi. Hvis de står lige ved siden af hinanden kan der være interferensproblemer, men så slukker du bare for wifi signalet i den ene. Hvis din egen "router" er placeret længere væk kan du derved forbedre wifi dækningen i boligen.
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 19:07 #2
Ser lige, at wifi som standard ikke er aktiveret på din fiberboks, men det gøres i henhold til manualen
https://www.fibia.dk/media/2647797/fiberboks-ICOTERA01.pdf
Avatar billede lurup Ekspert
06. januar 2017 - 19:46 #3
Der er kun en port i fiber modemet til net, de andre 3 er sat op til tv og acc point.
Kan jeg sætte det i porten til acc point ???.
Ellers har jeg pt sat fiber modemet i en 24 port switch hvor jeg også kan sætte min egen router til ??
Hvad vil være bedst
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 20:04 #4
Ok, de sider jeg kikker på viser 4 LAN porte, men der findes nok forskellige modeller.
Jeg vil mene at porten benævnt access point kan bruges, da din egen "router" jo vil fungere som sådan. Men ellers kan du jo bruge en port i din switch. I praksis er det nok ligegyldigt, men du kan jo måle hastigheden i de 2 tilfælde ;-)
Avatar billede lurup Ekspert
06. januar 2017 - 22:08 #5
Tak

Det virker

Lige en ting mere.
Min fiber router 192.168.0.1
min anden router hedder 192.168.1.1 og når jeg er påp den kan jeg ikke se min nas server.
Hvad kan jeg gøre der ??jeg tror der er  da den ene hedder 0.1 og den ny hedder 1.1
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 22:43 #6
Din "router" skal have en adresse, som ligger i fiber-routerens adressetildeling.
Du kunne kalde den 192.168.0.9

Du kan læse mere på denne side:
http://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 22:45 #7
Du skal selvfølgelig frakoble "routeren" og kun sætte den på en PC med kabel, når du ændrer indstillinger, men det ved du sikkert allerede ;-)
Avatar billede lurup Ekspert
07. januar 2017 - 23:23 #8
Hej igen

Hvis jeg laver min router om til statisk Ip 192.168.0.2 skriver den dette

Router IP address and WAN IP address are within same subnet mask.
?
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2017 - 23:35 #9
Har du sat kablet i en LAN indgang? Ikke i WAN-porten.
Avatar billede lurup Ekspert
09. januar 2017 - 00:14 #10
1000 tak..

Nu virker det.

Det var pga jeg brugte Wan porten

TAK
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2017 - 01:10 #11
Så du fik løsningen.