Intel køber McAfee for 45 milliarder kroner

Opdateret: Chipgiganten Intel køber sikkerhedsfirmaet McAfee for milliardbeløb.

Artikel top billede

Læs også: Sådan vil Intel spinde guld på McAfee.

Intel meddeler i en pressemeddelelse, at selskabet køber sikkerhedsfirmaet McAfee for et beløb, der svarer til 45 milliarder kroner.

Intel har indgået en aftale med McAfee, der indebærer, at chipselskabet betaler 48 dollars, 285 kroner, per McAfee-aktie. Opkøbet kommer dermed i alt til at koste Intel 7,68 milliarder dollars eller omkring 45 milliarder kroner.

"Tilføjelsen af McAfee-produkter og teknologier til Intels portefølje bringer os enormt talentfulde mennesker med et track record for at levere sikkerheds-innovation, produkter og services, som industrien og forbrugere stoler på kan gøre det mere sikkert at koble sig op til internettet," siger Intels CEO Paul Otellini.

Nutidens sikkerhed hænger ifølge Intel ikke godt nok sammen med de milliarder af internetenheder og trådløse enheder, der findes i biler, fjernsyn, sundheds-udstyr, pengeautomater og så videre.

McAfee ville være "verdens største"

McAfee er blandt verdens største sikkerhedsfirmaer, og administrerende direktør David DeWalt peger på, at sikkerheds-landskabet har ændret sig drastisk i de seneste år med mange nye trusler hver måned.

"Vi tror, at købet vil resultere i, at vi bedre kan levere en mere sikker og betroet oplevelse på internet-enablede enheder, udtaler McAfee-direktøren.

McAfee, der holder til i Santa Clara i Californien, blev stiftet i 1987.

I 2009 omsatte selskabet for cirka to milliarder dollars eller næsten 12 milliarder kroner. McAfee har 6.100 ansatte, der altså nu får ny arbejdsgiver.

Computerworld mødte i 2008 David DeWalt, da han var i København. Dengang var det direktørens ambition, at McAfee skulle være "det største og vigtigste sikkerheds-firma i verden."

Læs også: Sådan vil Intel spinde guld på McAfee.

Derfor køber Intel McAfee:
Intels køb af McAfee skal nu godkendes af henholdsvis aktionærerne og konkurrencemyndighederne. De to selskaber har postet en video, hvor de forklarer om baggrunden for handlen - se den her:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil