Sådan fik Post Danmark gigantisk it-projekt i mål

Værdien af Post Danmarks seks år lange SAP-projekt er nøje regnet ud.

Artikel top billede

Læs også: ERP-projekt udløser millionforbedring i cash flow.

Det var Danmarks hidtil største ERP-projekt, da Post Danmark i 2003 gik i gang med at lægge en stor del af alle sine forretningsfunktioner over på SAP.

Post Danmarks CIO, Jens Risgaard, mente, at halvdelen af Post Danmarks 100 applikationer kunne erstattes med SAP-systemet.

"Det gælder styring af økonomi, salg, ordrer, kunderelationer, personale, vedligehold, indkøb, administration af ejendomme og i sidste ende produktionsstyring, så det vil påvirke alle, der arbejder med it i Post Danmark," sagde han dengang til Computerworld.

Og det fik han ret i.

Det sidste modul blev skruet på SAP-systemet i 2008, og det var HR-modulet.

HR-modulet er ikke ligefrem det mindst komplekse redskab, for det skal betjene Postens 23.000 ansatte, med alt hvad der hører til af forskellige overenskomster og regler for arbejdstid og overarbejde.

Læg dertil, at posten som bekendt altid skal ud, og derfor er at Post Danmark helt afhængig af velfungerende bemandingsplaner.

Til implementeringen af HR-systemet fik Post Danmark hjælp fra konsulenthuset 2BM.

I samarbejde definerede de et testkoncept, hvor man arbejdede med de faktiske historiske data, og dermed de reelle datamængder.

Basis i testkonceptet var, at man udlæste tid-, løn- og bemandingsdata fra Post Danmarks gamle systemer, og indlæste dem i det nye SAP HR-system i den kronologisk rigtige rækkefølge.

Parallelt test-set up

"Vi skiftede så store dele af vores proces på HR ud, at vi ikke kunne køre en parallel drift, som man normalt ville gøre. Her lavede 2BM et parallelt test-set up, så vi var sikre på, det virkede, når vi trykkede på knappen," fortæller Herman Petersson, som er vice CIO i Posten Norden.

Han har haft ansvaret for SAP-implementeringen i Post Danmark siden 2003 under det samlede navn, Lean Enterprise.

Under processen har man kørt efter den business case, der var oplægget til selve implementeringen. Gennem hele programforløbet, der har taget fem-seks år, er der løbende fulgt op på den.

"Min vigtigste opgave har været at sikre de resultater, der kom ud af projektet, og det vil sige besparelser. Vi har en rimelig dokumenteret business case på det, vi har gennemført," siger han.

Læs også: ERP-projekt udløser millionforbedring i cash flow.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS