Her er er virksomhedernes næste it-investeringer

Erhvervslivet har fået lidt mere plads til nye it-investeringer. Se hvad der står på indkøbslisten.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ifølge en ny undersøgelse fra analysefirmaet Gartner er virksomhederne rundt omkring i verden blevet mere villige til at investere i it.
 
Specielt virksomheder i Asien og Stillehavsområdet er blevet mere risikovillige, og 72 procent af respondenterne fortæller, at de planlægger at bruge 10 procent mere på it næste år, end de gjorde i år.
 
Den verdensomspændende undersøgelse af mere end 1500 it-ledere i 40 lande afslører, at 39 procent af de adspurgte regner med at øge deres it-budget næste år.

I Asien og Stillehavsområdet svarer 44 procent det samme og fortæller, at størstedelen af budgettet er afsat til implementering af enterprise-software og opgraderinger.
 
Resultaterne er vigtige, fordi de tyder på, at landene er ved at komme sig efter flere år med økonomisk usikkerhed.

Men Gartner forklarer samtidig, at landene i Asien og Stillehavsområdet er kommet hurtigere på benene efter krisen, simpelthen fordi de ikke blev ramt så hårdt i det hele taget.
 
"Efter to år med usikkerhed og voldsomme forandringer vil it-budgetterne blive en smule større i 2011. Svarene antyder til gengæld, at det 'nye udgangspunkt' handler lige så meget om, hvor pengene bliver brugt som om, hvor mange penge der er tilgængelige," siger Derry Finkeldey, som er ledende researcher hos Gartner.
 
"Asien og Stillehavsområdet blev ikke ramt lige så hårdt af krisen som andre regioner og er derfor godt rustet til den vækst, der er ved at vende tilbage til området," fortsætter han.
 

Her bruger de pengene


Trods den tilsyneladende optimisme i forhold til it-investeringer i regionen, så afslører et nærmere kig på de kommende budgetter, at virksomhederne i området endnu ikke er klar til investeringer inden for de nyeste it-trends, som for eksempel det meget hypede cloud computing.

De fleste respondenter fortæller tværtimod, at investeringerne vil være fokuserede på traditionelt it som for eksempel software-licenser og opgraderinger, heriblandt produktivitets- og CRM-software.
 
23 procent af it-budgetterne i regionen er afsat til enterprise-software, mens 35 procent vil gå til nye licenser, konkluderer undersøgelsen.

I mellemtiden fortæller 83 procent af respondenterne, at de regner med at bruge pengene i budgettet på kontor- og produktivitetssoftware, mens 63 procent regner med at investere i CRM-applikationer.
 
"Resultaterne tyder på, at vi har overstået det værste ved krisen på verdensplan; i hvert fald i forhold til investeringer i it," siger Derry Finkeldey.
 
"Det øgede forbrug i Asien og Stillehavsområdet afspejler virksomhedernes optimisme og det stærke fokus, som mange organisationer har på at forbedre kundeservicen i et stadigt mere konkurrence-præget marked," fortsætter han.

Bruger ikke penge på cloud 
63 procent af respondenterne i regionen fortæller dog, at de ikke regner med at få plads til cloud computing i budgettet næste år.

Men Derry Finkeldey påpeger, at en del af næste års it-investeringer langsomt men sikkert vil komme til at bane vejen for fremtidige investeringer i nye teknologier inden for virksomheds-it.
 
"Selv om vi kan se en stigende interesse for cloud computing, så er de færreste virksomheder klar til implementering," siger han.
 
"Men det betyder ikke, at de ikke overvejer det - som det ser ud for øjeblikket ligger datacenter-initiativer, som for eksempel virtualisering, højere end cloud på prioriteringslisten, men den slags investeringer er samtidig nødvendige forløbere for cloud computing. Vi kan konstatere, at i dag bliver pengene i højere grad brugt på nye former for investeringer," pointerer Derry Finkeldey.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S