Artikel top billede

Sådan bliver du mere synlig på LinkedIn

Nye funktioner på LinkedIn gør det lettere at skille sig ud fra mængden af jobsøgende profiler. Se hvordan du gør.

Computerworld News Service: Med mere end 80 millioner registrerede brugere over hele verden kan det være svært at skabe en unik profil på LinkedIn.
 
Af samme grund har det sociale netværk udrullet en række funktioner, der kan hjælpe brugerne til at skille sig ud fra mængden:

LinkedIn Apps giver arbejdsgivere bedre mulighed for at se nærmere på brugerens jobhistorik.

Muligheden for at rykke rundt med de forskellige delelementer på profilen gør det nemmere at prioritere vigtigt fra uvigtigt.

Og funktionen "company follow" giver brugerne adgang til at holde øje med virksomhederne og deres stillingsopslag.

Nu har LinkedIn skabt en håndfuld nye sektioner, som brugerne kan vælge at tilføje til deres profiler via funktionen "add sections".

Heriblandt "Publications", "Languages", "Skills" og "Certifications" (publikationer, sprogkundskaber, kompetencer og certificeringer).

Skil dig ud fra mængden

"De er mest værdifulde for jobsøgende, dem der leder efter nye muligheder og for konsulenter," siger Nathan Kievman, som er ejer af LinkedIn-gruppen Linked Strategies og vært for et ugentligt 'webinar' om LinkedIn.

"Variationer i profilen gør det muligt at skille sig ud og fremvise evner, som ellers ikke lige ville komme frem under en almindelig samtale, et forretningsmøde eller til et jobinterview."
 
Nathan Kievman bemærker, at LinkedIn sandsynligvis har skabt de nye funktioner til ære for rekrutteringskonsulenterne.
 
"Nu vil de få endnu flere resultater, når de søger efter kvalificerede medarbejdere, og eftersom det udgør LinkedIns hovedindtægtskilde, så giver det mening, at selskabet ønsker at forbedre netop de værktøjer," forklarer han.
 
For at finde de nye profil-sektioner, skal man vælge "Profile "> "Edit Profile".

Under profil-boksen finder man "add sections"-knappen. De nye sektioner vil automatisk dukke op nedenunder boksen med arbejdserfaring, hvorefter man selv kan omarrangere siden.
 

Sådan benytter du de nye funktioner

Her følger en gennemgang af de nye sektioner:
 
1. Certificeringer
LinkedIn har tilføjet en ny sektion udelukkende med fokus på de certifikationer, som man måtte have fået gennem tiden - ITIL, Six Sigma eller PMP-certificeringer for eksempel.

Det kræver, at man nævner navnet på certificeringen, og herefter kan man selv vælge, om man vil tilføje certificerings-autoriteten, licensnummeret og udløbsdato.
 
2. Sprogkundskaber
Lige meget om man er flersproget eller kun kan sit elementære skoleengelsk, så er der nu mulighed for at fortælle om det direkte på profilen.

LinkedIn har skabt en funktion, hvor man kan tilføje et ubegrænset antal sprog på sin side, hvorefter man kan vælge mellem fem forskellige færdighedsniveauer, fra " elementary proficiency" ("basalt kendskab til sproget") til "native or bilingual proficiency" ("modermålsniveau").
 
3. Publikationer
Hvis man har fået udgivet bøger eller artikler, er det vigtigt at vedlægge teksterne, siger Nathan Kievman. "Som forfatter er det helt essentielt for mig at vedlægge mine bøger. Jeg elsker den funktion," tilføjer han.

For at tilføje sektionen skal man udfylde titel, udgiver, publicerings-dato, publikationens URL og eventuelle medforfattere, ligesom man skal vedlægge et referat af teksten.
 
4. Kompetencer
Ifølge Nathan Kievman vil dette være den vigtigste sektion for de fleste LinkedIn-brugere. Den gør det muligt at fremhæve sine kompetencer, særlige ekspertiser og færdigheder.

LinkedIn kommer selv med forslag, når man begynder at skrive - "projektledelse" vil for eksempel give forslagene "agil projektledelse", "kompleks projektledelse" og "international projektledelse".
 
Forslagene hjælper brugerne med at indsnævre og specificere beskrivelserne. Herudover er der mulighed for at tilføje sit erfaringsniveau (begynder, medium, avanceret og ekspert), ligesom man kan oplyse, hvor mange år man har beskæftiget sig med området.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere