Kommuner må leve i krusedulle-frygt i mindst et år

To ministerier vil i efteråret 2011 få styr på, hvordan kommunerne skal underskrive deres afgørelser på elektroniske medier. Det kan ikke gøres hurtigere, lyder det fra Finansministeriet.

Artikel top billede

Læs også: KL raser over regeringen i mail-krusedulle-sag

Finansministeriet og Justitsministeriet har på et møde i går orienteret Styregruppen for Tværoffentlige Samarbejder (STS) om, at der kommer en endelig afklaring på den såkaldte krusedulle-sag om sagsbehandler-underskrifter i eksempelvis mails.

Justitsministeriet vil konkret sætte sig ned og ændre Forvaltningsloven for at gøre det mere smidigt for offentlige myndigheder at udstyre deres afgørelser i digitale dokumenter som mails og dokumenter, der bliver maskinelt masseprintet, med en underskrift.

"Der er både tale om, der skal være en underskrift - og i givet fald hvordan," fortæller chefkonsulent Jens Krieger Røyen fra Finansministeriet.

Læs også: Finansministeriet lover afklaring på krusedulle-sag

Vi venter et års tid

Lovændringen sker dog tidligst i efteråret 2011.

"Forvaltningsloven ændrer man ikke bare med et fingerknips. Lovændringen sker med ekspresfart og vil stadig tage hensyn til eksempelvis borgernes retssikkerhed, men der vil helt sikkert blive fundet mere tidssvarende løsninger til underskrifterne," siger Jens Krieger Røyen til Computerworld.

Han afviser at kommentere på konkrete løsningsforlag på nuværende tidspunkt.

"Digitale underskrifter og hvordan lovgivningen endeligt bliver, er endnu for tidligt at udtale sig om. Men der vil blive leveret mere smidige løsninger, som kommunerne også bliver inviteret med til at udforme," forklarer Jens Krieger Røyen.

Tydeligere lovgivning

De to ministerier er gået ind i sagen, fordi der er opstået tvivl i kommunerne om den nuværende praksis, efter kommunerne har tolket tidligere udsagn fra Ombudsmanden som, at der skal underskrifter på alle afgørelser fra kommunen.

Ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen har over for nyhedsbureauet Ritzau sagt, at hans udsagn er blevet tolket lige stramt nok.

Derfor kan kommunernes beregninger på ekstraomkostninger på tocifrede millionbeløb for at få scannet underskrifter ind også vise sig at være en ubegrundet frygt.

Læs også: Pris på kommunale mail-kruseduller: 16 millioner

"Myndighederne har tolket, at Ombudsmandens udsagn også gælder i den digitale verden. Men vi har brug for en ændring af lovgivningen for at tydeliggøre, hvad der egentlig menes med underskrifter på afgørelser fra sagsbehandlere," fortæller Jens Krieget Røyen.

Giver juristerne hovedpine

Hos Kommunernes Landsforening (KL) forholder centerchef Jakob Harder fra Center for borgerbetjening og it-politik sig indtil videre passivt, indtil der kommer en reel lovgivning på bordet.

"Jeg håber meget på, at sagen bliver omsat til en konkret lovændring, fordi kommunerne ikke helt ved, hvad de har at forholde sig til," siger Jakob Harder.

Han nævner dog, at en kommende lovændring af Forvaltningsloven må give juristerne hovedpine, fordi underskriftskravet ikke er nedfældet, men stammer fra Ombudsmandens tolkning af sædvane.

"Vi kan derfor ikke udpege et sted for juristerne i lovgivningen, som de skal ændre. For det findes simpelthen ikke," lyder det fra Jakob Harder, der forventer, at kommunerne kan fortsætte med den hidtidige praksis mens juristerne udformer de konkrete ændringer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job