Operation Leakspin - næste fase i informationskrigen

Wikileaks-støtterne fra Anonymous har skiftet hacker-værktøjerne ud med nye våben. Se hvordan de vil vinde informations-krigen.

Artikel top billede

Wikileaks-støtterne fra Anonymous har skiftet hacker-værktøjerne ud med såkaldt crowd-journalism.

Anden fase i informationskrigen skal nemlig vindes ved, at masserne oversætter Wikileaks-lækagerne skrevet i uforståeligt diplomatsprog til alverdens tungemål, mener støtterne fra Operation Leakspin.

"Operation Leakspin er noget, som blev annonceret af Anonymous. De mente, at det var en god ide. Så en sagde 'hey, lad os skifte strategi.' Og alle sagde 'okay, lad os gøre det.' Så nu har vi en masse mennesker på vores side, som arbejder på artikler," siger Simon.
 
Anonymous er ikke en gruppe. Det summen af de unavngivne mennesker, som er brugerne af netfora. 
 
Flashmob blev alvor
Simon er en 25-årig universitetsstuderende fra Tyskland, der sammen med en anden for mindre end en uge siden startede Operation Leakspin, hvor frivillige deltagere med simple journalistiske metoder udgør støttehæren i informationskrigen omkring Wikileaks efter Cablegate.
 
Simon har et efternavn, som er redaktionen bekendt, men han vil ikke vil have det trykt, fordi han frygter at blive noteret af myndighederne, fordi han støtter Wikileaks.   
 
Dermed er Operation Leakspin udsprunget af informationskrigen om Wikileaks, hvor selv samme anonyme masse med hackerværktøjer i en global støtteaktion for Wikileaks angreb betalings-giganter, regeringer og organisationer, som bekrigede whistleblower-organisationen Wikileaks efter offentliggørelsen af en lang række diplomatiske telegrammer i den såkaldte Cablegate-sag.
 
"Jeg vil sammenligne det med en flashmob. Men denne flashmob udviklede sig til alvor," siger Simon. 

En Flashmob er en gruppe mennesker, som pludselig samles og udfører en oftest morsom handling, hvorefter de forsvinder igen. 
 
Diplomatsprog bearbejdes journalistisk af masserne
"Ideen er at gøre informationerne tilgængelige for alle på ethvert sprog. Så selv en bedstemor i Chile eller Danmark kan læse nyheden og forstå den," siger Simon.
 
Han fortæller, at de diplomatiske telegrammer i deres oprindelige form er skrevet på diplomatisk engelsk, som ingen forstår.
 
Derfor er målet ifølge Simon først at afkode telegrammerne fra diplomatsprog til engelsk og derefter til resten af verden sprog. 
 
"I øjeblikket findes informationen kun på diplomatisk engelsk. Derfor kan selv mennesker med engelsk som modersmål finde den svære at forstå," siger han.

Crowd-journalistik bruges i informationskrigen

Operation Leakspin er mere et projekt end en bevægelse, forklarer han. Og der er ikke tale om et fællesskab på nettet, for fællesskaber indeholder sociale relationer, og det er der ikke tale om her.
 
"Folk kan registrere sig og arbejde på dokumenterne. Men folk kan også kommentere noget uden at blive registreret. Alle kan deltage i denne aktion," siger Simon.
 
Han fortæller, at arbejdet primært organiseres på Twitter og Facebook, og at der i løbet af fire dage er udgivet mere end 100 rapporter, som han kalder det færdige produkt af de bearbejdede telegrammer fra Cablegate.  
 
Avisredaktion på hjemmesiden
Operation Leakspin har en ny og forbedret hjemmeside på vej, som skal indeholde et værktøj, der gør det muligt for deltagere at oversætte lækket information til deres modersmål.
 
På hjemmesiden vil det i fremtiden være muligt for alle at skrive, kommentere, revidere og oversætte lækagerne, inden slutproduktet - rapporterne - bliver offentliggjort af et par admins med rettigheder til at publicere.  
 
"Det heddet crowd-journalism, fordi disse rapporter bliver revideret af andre brugere, massen. Vi arbejder ikke, deltagerne gør arbejdet for os. Vi udgiver bare," siger Simon.
 
Han fortæller, at projektet indtil videre ikke har krævet særlig mange penge. De 500 dollars, der er kommet ind i mikro-donationer fra den svenske betalingstjeneste Flattr, rækker til serverkapacitet den næste måned. Men med den voksende interesse skal der snart en ny server til.
 
Brugerskare vokser eksplosivt
Simon fortæller, at han faktisk ikke er klar over, hvor mange personer der udgør baglandet i Operation Leakspin. Men han har fået mere end tusind e-mails, mere end 100 såkaldte rapporter er udgivet og et hav af videoer er lagt på Youtube. Brugerskaren er på under en uge vokset eksplosivt og italienske og tyske undergrupper er allerede oprettet.
 
"Selvom websitet stadig er elendigt, er der mere end 300 som har kommenteret. 3.000 følger vores tweets og vi har 2.000 venner på Facebook," siger Simon. 
 
Arbejdsmetoden hos Operation Leakspin er åbenbart interessant. I al fald er Simon blevet kimet ned af medier, eksempelvis BBC, som vil høre om projektet.
 
"Jeg tror det er interessant, fordi de vil kunne få alle mulige typer information fra vores website. Vi filtrer information fra Wikileaks og udgiver det med Creative Commons-rettigheder. Dermed kan alle medier bare copy/paste og benytte det," siger Simon.
 
DoS-kanoner udskiftet med ordets magt
Men har Anonymous med Operation Leaksspin-projektet skiftet de cybervåben, som i sidste uge lagde flere betalingstjenesters internetsider ned, ud med ordets magt?
 
Simon fortæller, at de aktive brugere hos Leakspin er relativt kloge og for størstedelens vedkommende studerende. Derfor tror han ikke, at nogen af dem hacker sider ved siden af.
 
"De aktive hackere er nærmere skoleelever, små drenge der leger hackere med et downloadet værktøj," siger Simon.
 
Men hvad vil Simon og resten af projektet benytte den magt til, som de har opbygget på få dage?
 
"Vi vil blot publicere information til folket uden at øve indflydelse på dem. Vi vil tage eksisterende information og vise den til folket. Vi vil ikke manipulere nogen. Vores mål er at bruge magten til at informere folk," siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S