Sådan behandler danske app-udviklere dine data

Mens udenlandske apps er blevet kritiseret for at videresende oplysninger om dig til andre virksomheder, så virker de danske udviklere til at have styr på dine data.

Artikel top billede

Læs også: Android- og iPhone-apps på kant med dansk lov

Flere udenlandske apps indsamler oplysninger om din telefons identifikationsnummer, lokation og i nogle tilfælde endda køn og alder, og sender disse oplysninger videre til reklamevirksomheder.
Det fandt Wall Street Journal ud af, da de testede 101 apps til iPhone og Android.

Ud af de 101 apps, som finansavisen undersøgte, sendte 56 af dem telefonens identifikationsnummer videre til andre firmaer uden brugerens godkendelse.

47 sendte data om, hvor telefonen befandt sig, og fem videresendte alder, køn og andre personlige detaljer.

Danskerne har styr på det

Den manøvre kan være på kant med den danske persondatalov, forklarede Søren Sandfeld Jakobsen lekor og ph.d. ved juridisk institut på CBS

Det ser dog ud til, at de danske app-udviklere har bedre styr på dine data.

Computerworld har udvalgt fire tilfældige apps blandt de mest populære i Danmark og hørt folkene bag, hvilke oplysninger de indsamler, og hvad de bruger dem til.

En af apps'ne er eTilbudsavis, der er lavet af to unge iværksættere fra Aalborg ved navn Christian Birch og Morten Bo.
eTilbudsavis har samlet alle tilbudene fra danske supermarkeders tilbudsaviser og gjort dem søgbare. Det betyder, at du for eksempel kan søge på cola og finde de bedste tilbud i nærheden af dig.

For at gøre det muligt indsamler app'en en række data om brugeren. For det første telefonens identifikationsnummer for at kunne måle hvor mange unikke søgninger, der er gennem applikationen.

Et identifikationsnummer er unikt, men kan ikke spores tilbage til et navn. Det kan på mange måder sammenlignes med en ip-adresse, når du søger på nettet.

Derudover indsamler app'en også oplysninger om lokation for at kunne lave lister over Top25-tilbud i dit nærområde.

Køn og alder

Men ud over disse detaljer bliver der også indsamlet nogle mere personlige oplysninger.

"Vi indsamler - som det fremgår tydeligt ved åbning af app'en første gang - køn og alder for på sigt at kunne tilbyde mere relevante søgeresultater. Bemærk, at denne fede funktion ikke fungerer "live" endnu, men snart kommer. Dette er desuden frivilligt at indtaste," forklarer Christian Birch.

For eksempel vil mænd være mere tilbøjelige til at være interesseret i øl end kvinder, og unge vil ligeledes hellere se på tilbud, der passer til dem.

Disse informationer bliver dog ikke sendt til reklamenetværk eller andre virksomheder, men bruges kun internt.

Informationer bliver dog samlet i anonymiserede statistikker, så app-udviklerne kan fortælle supermarkeder, hvor mange der har set deres tilbud og så videre.

På næste side kan du læse om flere af de danske apps Computerworld har forhørt sig om.

Det skal dog bemærkes, at vi ikke som Wall Street Journal har haft mulighed for at efterprøve om applikationerne reelt sender oplysningerne videre. Det er dermed kun app-udviklernes ord for det.

Læs også: Android- og iPhone-apps på kant med dansk lov

Det gør de danske apps

Moodagent
Hvilke informationer indsamles der?
Moodagent har adgang til de informationer, som telefonen selv sender ud. Det inkluderer lokation, OS, telefonmodel samt et unikt identifikationsnummer, som ikke på nogen måde kan spores tilbage til brugeren (En forvanskning af IMEI-nummeret, som ikke kan føres tilbage til originalen).

Desuden skal vi bruge metadata om musiknumrene og de slider-settings, som knytter sig til musikken for at få systemet til at kommunikere med vores backend.

En af vores største kunder er Nokia, hvis politik om beskyttelse af persondata er blandt markedets mest restriktive. Moodagent følger denne standard på alle platforme, og vi har således ikke adgang til nogle som helst personlige informationer om vores brugere.

Hvad bruges disse informationer til?

At skabe en hurtig og gnidningsfri oplevelse af Moodagent samt til intern statistik.

Sendes disse informationer til andre virksomheder?

Nej

Har i offentliggjort en privatlivs-politik, og hvis ja, hvor er den tilgængelig?

http://www.moodagent.com/about/privacy

Den findes dog ikke i app'en

eTilbudsavis
Hvilke informationer indsamles der?

Identifikationsnummer, lokation, samt brugeren spørges om køn og alder første gang app'en åbnes.

Hvad bruges disse informationer til?

Vi indsamler - som det fremgår tydeligt ved åbning af app'en første gang - køn og alder for på sigt at kunne tilbyde mere relevante søgeresultater. Dette er desuden frivilligt at indtaste. Bemærk, at denne fede funktion ikke fungerer "live" endnu, men snart kommer. 

For eksempel vil kvinder oftere end mænd se Pampers bleer end Heineken øl og vice versa. Det samme gør sig gældende for alder, hvor unge mennesker hellere vil se Cult Shaker end Carlsberg specialøl.

Vi indsamler lokation for meget snart at kunne basere vores Top-25-tilbud og søgninger på dit nærområde. Det er rigtig spændende og betyder, at du kan se hvilke tilbud og søgninger, der hitter i nærheden af dig. Lidt ligesom mest populære "tweets" i dit nærområde og så videre.

Vi indsamler telefonidentifikationsnummer for at kunne måle, hvor mange unikke søgninger vi har gennem applikationen til intern analyse for løbende at kunne forbedre vores applikationer.

Derudover kan telefonidentifikationsnummeret ikke bruges til noget som helst andet end at måle "uniqueness" - du kan ikke kæde personer og IDs sammen.

Sendes disse informationer til andre virksomheder?

Disse informationer sendes ikke til reklamenetværk eller lignende. Vi bruger informationerne til intern analyse, således at vi kan forbedre søgeresultater over for forbrugerne.

Har i offentliggjort en privatlivs-politik, og hvis ja, hvor er den tilgængelig?

Vores privatlivspolitik er selvfølgelig offentlig og findes på http://etilbudsavis.dk/privatlivspolitik/

Den findes dog ikke i selve app'en

MitKBH
Hvilke informationer indsamles der?
Ingen

Hvad bruges disse informationer til?

-
Sendes disse informationer til andre virksomheder?
-
Har i offentliggjort en privatlivs-politik, og hvis ja, hvor er den tilgængelig?
Irrelevant

Danmarks aviser

Hvilke informationer indsamles der?
Ingen

Hvad bruges disse informationer til?

-
Sendes disse informationer til andre virksomheder?
-
Har i offentliggjort en privatlivs-politik, og hvis ja, hvor er den tilgængelig?
Irrelevant

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S