Artikel top billede

Sådan ser det ud, når Socialdemokraterne samler vælgere på Facebook.

Politiske apps ikke gode til at kapre vælgere

Selv om politiske partier med smarte apps føler sig langt fremme i de digitale sko og i øjenhøjde med de unge, er det ikke et særligt godt redskab, når der skal kapres stemmer. Der skal andre web-kneb til.

Læs også: Så er valgslagsmålet skudt i gang på Facebook

Interview: Venstre har en, Socialdemokraterne har en, og der er helt sikkert flere på vej.

Der et naturligvis politiske apps, vi taler om.

Men selv om partierne forsøger at kapre vælgere via de sociale medier og den mobile platform, er det langt fra sikkert, at det bliver en succes.

Et dugfriskt eksempel er Socialdemokraternes nye Facebook-applikation, der næppe når ret meget længere end til den gruppe vælgere, som allerede er medlemmer af partiet, fortæller en ekspert i sociale medier.

"Folk er ikke specielt interesserede i at sende et budskab om politisk tilhørsforhold via eksempelvis Facebook. Derfor vil en applikation til Facebook primært ramme dem, der allerede er sprunget ud af skabet med en politisk holdning, men ikke ramme nye vælgere," siger Lisbeth Klastrup, der er lektor på IT Universitetet i København.

"Forskningen viser generelt, at det især er dem, der allerede er politisk aktive, der opsøger politisk information på nettet," forklarer hun. 

Lisbeth Klastrup vurderer, at de sociale medier i dag bruges langt mere bevidst af politikerne, der er begyndt at ansætte mediefolk.

"Der finder en oprustning sted, så vi kommer til at se en mere struktureret brug af medierne end tidligere," siger hun.

Har denne mobilisering en positiv effekt i form af flere vælgere til partierne?

"Der er sket en professionalisering af kommunikationen på nettet, hvilket har betydet, at den samtidig bliver mindre personlig."

"Oplevelsen af den personlige nærhed, som er de sociale mediers styrke, kan blive skubbet i baggrunden til fordel for traditionel politisk kommunikation, som vi kender fra fjernsynet, og monologisk kommunikation på de sociale medier får man ikke ret meget ud af. Det er en svækkelse."

Hvordan får partierne så fat i nye vælgere via nettet
?

"Hvis vi ser tilbage på, hvad der virkede ved sidste valg, var det de virale budskaber, eksempelvis Enhedslistens video Hvorfor har vi ingen Zlatan?"

"Den var et klassisk viralt tiltag, der var sjovt og samtidig formidlede et budskab. Det har vist sig at slå langt bedre igennem end en traditionel applikation eller valgvideo."

Så man kan kun sælge enkle politiske budskaber pakket ind i humor på nettet?

"Det, vi har lært indtil nu, er, at formidlingen skal enten være meget seriøs eller kommunikere på mediets egne præmisser, for eksempel ved at bruge viral humor."

"Jeg tror også, der bliver plads til politiske applikationer, der er af god kvalitet, men kun hvis folk ikke bliver tvunget til at udstille deres politiske holdninger på eksempelvis Facebook."

Læs også: Så er valgslagsmålet skudt i gang på Facebook




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere