Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

Åbenhed er altafgørende, når du skal forsøge at redde din virksomhed fra døden.

Artikel top billede

Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

Når en virksomhed mangler penge, og tallene går den gale vej, gælder det om at handle hurtigt. Kontakt banken med det samme.

For er der krise, gælder det netop om tale om det og gøre noget ved det. Åbenhed om situationen og de tiltag, ledelsen har tænkt sig at gennemføre, er helt afgørende for at en turnaround vil lykkes.

Alle skal inddrages, medarbejderne skal orienteres, så processen og den nye virksomhed, de er med til at skabe, bliver deres egen.

Det gælder også over for kunder og leverandører.

"Vi har prøvet at blive lukket ind ad bagindgangen til direktionslokalet, hvor den administrerende direktør og bestyrelsesformanden fortæller, at 'det går ikke særlig godt, men der er ingen, der ved det.'

"Når vi så dagen efter fortæller det til medarbejdere og kunder, vidste de det godt alle sammen. Det er en vildfarelse at tro, at man kan holde det hemmeligt. Alle er meget forstående, hvis man er ærlig over for dem. Så vil de også gerne selv bidrage med en løsning," siger Bent Jørgensen af erfaring. Han er chef for den afdeling i revisionshuset PwC, der hjælper kriseramte virksomheder.

Det gælder også, når det er nødvendigt at afskedige. Orienteres medarbejderne åbent og ærligt, kan de fleste godt forstå, at virksomheden er i problemer, og at der må ske noget.

Hold godt fast i roret

Men har man sagt a, må man også sige b. Der må ikke rystes på hånden, når strategien for genstarten er lagt. De gamle medarbejdere og ledere kan finde på at ryste på hovedet og sige, at det kan ikke lade sig gøre, det her. Det kan lyde rigtigt alt sammen, for det er kloge mennesker, der kender og føler for den virksomhed, der nu skal vendes på hovedet.

Her skal manden ved roret holde ekstra godt fast. Når planen er lagt, skal den følges. Faren er, at hvis man efter at have fået de første succeser med den nye strategi begynder at vakle, kan man hurtigt være tilbage, hvor man startede.

Hastighed er vigtig. De første virkninger skal komme inden for de første tre måneder. Men når der er rigtig krise, skal effekten kunne aflæses inden for uger.

Derfor skal alle processer være målbare, så alle kan se, det rykker og går den rigtige vej, især hvis virksomheden har været igennem fyringsrunder.

Når det ikke kun er ansatte, man mister, men også kunder, må ledelsen have forberedt en plan b.

"Vi er kommet ud til virksomheder, der er fuldkommen rådvilde efter at have mistet en eller to væsentlige kunder. Den tanke skulle de meget gerne have tænkt igennem tidligere. For den situation er ofte den udløsende faktor for en turnaround," siger Bent Jørgensen.

Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Vivant ApS

COO med operationelt ansvar

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job