Sådan vinder Microsoft smartphone-krigen

Microsoft griber til nye metoder i forsøget på at knalde Google og Apple, der stadig er vores alle sammens foretrukne smartphone-producenter. Det kan meget vel ændre sig snart. Se her hvordan.

Artikel top billede

Læs også:

Ballmer chokerer med RIM-partnerskab

ComputerViews: Microsoft rykker stille og roligt ind i arenaen som en af de helt tunge spillere på smartphone-markedet.

Først kom selskabets overraskende aftale med Nokia. Nu er det Resarch in Motion - selskabet bag Blackberry-telefonerne - som Microsoft lukker en aftale med - denne gang med søgemaskinen Bing i hovedrollen. Det kan du læse mere om her.
Grundlæggende er aftalerne et tydeligt tegn på en helt ny erkendelse i Microsoft om, at selskabet har brug for hjælp udefra, hvis det ikke skal tæves helt bag af dansen af Google og Apple.

Det er således helt nye toner fra Microsoft at gå så målrettet, hastigt og systematisk efter partneraftaler med de store mobil-producenter.

Der findes allerede en Bing-app til både Android og iPhone, men den skal brugerne selv aktiv hente ned, mens de kommende Blackberry-telefoner vil blive født med Bing.

Business-brugere i centrum

Den nye aftale betyder, at alle kommende Blackberry-telefoner fra fødslen vil blive udstyret med browser og kort fra Microsoft, ligesom Microsofts søgemaskine, Bing, vil blive standardudstyr på Blackberry-telefonerne.

Det er endnu uvist, hvad RIM får af betaling, for umiddelbart ser det klart ud til, at Microsoft får mest ud af aftalen, når man ser strategisk værdi. Det tyder på, at Microsoft har grebet til lommerne og gået med til at betale hårde kontanter til RIM for aftalen.

Blackberry er ikke særlig stor i Danmark, men på det vigtige amerikanske marked er Blackberry-telefonerne særdeles populære i erhvervslivet, hvor selskabet i en årrække har haft solidt fodfæste og rendyrket denne niche.

Microsoft tjener på samme måde en væsentlig del af sine penge på pc-software til erhvervslivet, hvor selskabet via sit partnermiljø og sin omfangsrige produkt-portefølje har en lukrativ position i det meste af verden.

Der er ingen tvivl om, at fremtiden tilhører de mobile apparater og ikke de pc'er og servere, som Microsofts indtjening stadig drejer sig om.

Indtil videre har mobil-søgninger ikke været det store konkurrenceparameter. Men det kommer. Mobilsøgninger vil blive centrale for os, ganske som de er blevet det på vores pc'er.

Det ved Microsoft. Og derfor har selskabet sat alle de mægtige sejl i forsøget på at få ordentligt fat erhvervslivet i fremtiden - på deres mobiltelefoner.

Traditionelt har erhvervslivets folk haft en forkærlighed for mobiltelefoner fra Nokia og Blackberry, som Microsoft nu begge har indgået software-aftaler med.

Håbet er, at de to mobilproducenter med Microsofts software - Windows Phone 7 og Bing - også i fremtiden kan appellere til erhvervslivets brugere.

Langt op til Apple og Google

På det store konsummarked har Microsoft - både med og uden aftalerne med Nokia og Blackberry - rigtigt langt op til Apple og Google, der fortsat sidder tungt på markedet for smartphones og tablet-computere.

Alligevel tegner der sig nu et tydeligt billede af de tre kombattanter, som kampen om fremtidens smartphone-kunder kommer til at stå imellem: Microsoft/Nokia/RIM mod Apple mod Google med førstnævnte som den hidsige lillebror.

Det kan imidlertid meget vel ændre sig, når først Nokia begynder at køre millioner af Windows Phone 7-telefoner ud fra samlebåndene og RIM begynder at sælge Blackberry med Bing.

På den måde har Microsoft (måske) set rigtigt i at satse på de store partnere og lukke aftaler, der lukker Apple og (især) Google Android ude.

Læs også:
Ballmer chokerer med RIM-partnerskab

Microsoft: Vi vil være mere cool end Apple og Google

Windows Phone tæsker iOS, BlackBerry og Symbian

It-chef: Derfor er Windows Phone 7 bedst for os

Sådan fungerer Windows Phone 7 for Dong Energy

Ballmer: Nu har vi våbnet mod Android og iPhone

Nokia går i tæt partnerskab med Microsoft

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    inforevision A/S

    .NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S