Vild ballade om udlevering af dine personlige data

Organisationer, der kæmper for borgernes digitale rettigheder, kritiserer nye aftaler om at dele persondata om flypassagerer i EU med USA og Australien.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Air France)

Computerworld News Service: Der foregår i øjeblikket nye forhandlinger om de såkaldte passenger name record- (PNR-)aftaler og i sidste uge blev udkast til aftalerne om overførsel og opbevaring af passagerlisteoplysninger lækket.

Aftalerne, som vil kræve, at flyselskaberne sender personhenførbare oplysninger om flypassagererne til USA's Department of Homeland Security og Australiens told- og grænsekontrolmyndigheder, har skabt harme blandt organisationer, der kæmper for digitale borgerrettigheder.

Disse data vil gøre det muligt at udføre såkaldt profilering - det vil sige anvendelsen af oplysninger til at sortere passagererne i risikokategorier ud fra foruddefinerede og hemmelige kriterier - uden nogen begrundet mistanke eller politimæssig efterforskning, advarer European Digital Rights.

Også medlemmer af Europa-Parlamentet har skarpt kritiseret planen og nægtede at overhovedet stemme om den i maj 2010.

"Vi er skeptiske, angående om det er absolut nødvendigt, at der eksisterer et europæisk system til opbevaring af passagerlisteoplysninger," siger tysk medlem af Europa-Parlamentet Manfred Weber.

"Indtil videre er det ikke lykkedes USA og andre lande, der anvender PNR-systemet, at overbevise os om dets nødvendighed."

Oplysningerne, som inkluderer betalingskortoplysninger, telefonnumre og hjemmeadresser, kan gemmes i op til fem et halvt år i Australien og 15 år i USA. Derudover er der i aftalerne ikke defineret nogen betingelser for videregivelse af oplysningerne til tredjeparter såsom andre statslige myndigheder eller andre lande.

Samtidig advarer det internationale datasikkerheds-selskab Imperva om, at PNR-oplysningerne kan blive mål for hackere. Hackere kan forsøge at indsætte eller redigere passagerlisteoplysninger og på den måde eksempelvis sørge for, at mistænkte terrorister ikke bliver stoppet i tolden. Det kan også tænkes, at hackere kan forsøge at stjæle oplysninger om personer, der kan bruges til fremstilling af falske pas, fremhæver Tal Be'ery, der er teamleder for webefterforskning hos Imperva.

"Det behøver selvfølgelig ikke at være et digitalt angreb," påpeger Be'ery.

"En angriber kan måske overtale en eller anden medarbejder om at give ham nogle eller alle data. Jeg argumenterer ikke for, at denne database af disse årsager ikke bør eksisterer - men den bør blive forsvaret nøje som et primært mål for avancerede trusler."

EU's justits- og indenrigsministre vil under rådsmøde for retlige og indre anliggender 9.-10. juni diskutere udkastet til en aftale.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil