Foto: Marius Largu.

Aftale på plads: Mobilen skal erstatte dit Dankort

Danmarks fire mobiloperatører, 3, TDC, Telenor og Telia, går sammen i storsatsning, der skal gøre danskernes mobiltelefoner til betalingsmiddel.

Fremover får du som mobilkunde det, som teleselskaberne kalder en "digital tegnebog".
 
Det betyder, at eksempelvis sygesikringskort, kreditkort og medlemskort bliver lagt ned på SIM-kortet i mobiltelefonen.
 
Landets fire netværksoperatører, 3, TDC, Telenor og Telia, stifter et fælles selskab, som skal håndtere projektet, så der bliver en fælles standard for selskabernes systemer.
 
"Det er vigtigt, at vi som branche kun udvikler én fælles platform for mobilbetaling. En platform, der gør det let at komme i gang med mobilbetaling for både virksomheder og forbrugere," udtaler koncerndirektør Eva Berneke fra TDC i en pressemeddelelse, som selskaberne har udsendt sammen. 
  
Mobilselskaberne forsikrer på baggrund af den fælles standard, at det bliver gnidningsfrit, hvis en kunde skifter fra det ene selskab til det andet.

Lejer plads ud
Forretningen for teleselskaberne er, at de lejer plads på SIM-kortet ud til eksempelvis bankerne.

I stedet for at bankerne igennem Nets - det tidligere PBS - distribuerer plastic-betalingskort, så bliver betalingskortet sendt elektronisk til SIM-kortet via mobilnettet.

Du kan så betale i butikker ved at holde mobilen over til kreditkort-terminalen ved kassebåndet.

Det kræver dog, at der er NFC-teknologi i telefonen.

I dag er der kun få modeller, der har teknologien indbygget. Eksempelvis understøtter Nokia C7, Google Nexus S og nogle Samsung Galaxy S II-modeller teknologien.

NFC er en teknologi, som først for alvor kommer sidst på året, når der kommer flere nye mobiltelefoner med teknologien. Samtidig kræver betalingen, at terminalen i butikken understøtter NFC, men det gør mange i dag, og de kan nemt opgraderes. 

Computerworld har ikke kunnet få en kommentar fra teleselskaberne, men tidligere har TDC's vicedirektør Morten Hother Sørensen forklaret ideen om at stille plads til rådighed på SIM-kortet.

"Det er en service, som vi kan tilbyde bankerne, men det kræver, at bankerne betaler for den service. Det koster mere at købe de nye avancerede SIM-kort, og der skal bruges tid og ressourcer på at lægge disse betalings-id'er ned på SIM-kortene. Det vil så blive vores forretningsmodel," fortalte Morten Hother Sørensen til Computerworld i september 2009.

Mange muligheder
For at udnytte de nye muligheder kræver det, at tre af mobilselskaberne begynder at anvende en ny type SIM-kort.

I dag er det kun 3, der benytter sig af UICC-kortet, hvor den såkaldte USIM-applikation er bygget ovenpå. Det er den, som kan håndtere de mange oplysninger.

Når først det nye SIM-kort er i telefonen, kan der lagres kort-oplysninger fra mange forskellige aktører. Og mulighederne er mange.

Klik videre for at se nogle af dem.

Læs også:

TDC ønsker fart på bankernes mobilbetalinger

Bankerne presser teleselskaber med mobilbetaling

Teleselskaberne øjner guldåre i mobilbetalinger


Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
En onsdag i juni bliver DSB's it-systemer ramt af et 48 timer langt nedbrud: "Min første tanke er, at vi må være ramt af et DDoS-angreb"
Få historien om, hvordan DSB fandt løsningen på det to dage lange nedbrud, som selskabet blev ramt af 24. juni klokken 14.45.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få styr på de 8 store megatrends - og de udfordringer der følger med
Brancher og forretningsmodeller ændrer sig konstant – og truslerne, skurkene og udfordringerne følger med. For mens hver megatrend rummer muligheder for større markeder og nye produkter, så rummer de også større risici for at blive ramt på pengepungen i takt med at finansielle tjenesteydelser som banker, forsikringsselskaber og pensionskasser står over for nye trusler. I dette whitepaper kan du derfor læse om, hvilke trends der dominerer den finansielle sektor pt. – og hvilket trusler der følger med trends som fintech, blockchain, IoT, machine learning og open banking.