Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Dansk bredbåndsselskab er en trussel mod stabiliteten

Fiberbredbåndsselskabet Waoo truer stabiliteten på markedet for mobiltelefoni, mener analytikere. Se her hvorfor.

Fiberbredbåndsselskabet Waoo! sparker liv i priskrigen på mobiltelefoni, hvilket har fået teleanalytikerne Poul Ernst Jessen og Erik Pers Berglund til at konkludere, at "Waoo mobile udfordrer stabiliteten på mobilmarkedet".

Baggrunden er Waoos lancering af mobiltelefoni i pakker, der er billigere end de tilsvarende pakker fra lavpriselskabet Onfone. Halvanden måned efter TDC's køb af Onfone forsøger Waoo at sparke liv i priskrigen igen.

"På de her pakkeløsninger er vi lige en tak billigere end Onfone. Hos os kan kunderne i en familie som noget unikt også dele taleminutterne," udtaler Anders Christjansen, administrerende direktør i Waoo.

Behøver ikke overskud

En anden ekspert på telemarkedet John Strand siger:

"Det, Waoo laver, er en kopi af Onfones tilbud med en to kroners besparelse og så en multi SIM-løsning, der gør, at en familie kan dele trafikken. I praksis vil de nok bruge det mobile produkt til at brande sig selv og til at vise, at de er i markedet. Waoo ser det næppe som en forretning, de skal tjene penge på."

En opfattelse som analytikerne fra Danske Markets er enige i:

"Efter vores mening er Waoo ikke afhængig af at tjene penge på sine mobile tjenester, og selskabet har substantielle ressourcer og ser simpelthen det mobile produkt som et værkstøj til at opbygge kendskab til firmaets FTTH-løsninger (FTTH, Fiber To The Home)." Skriver analytikerne fra Danske Markets.

Fri SMS og MMS

Waoo! Mobil lancerer tre pakkeløsninger med henholdsvis 2, 5 og 10 timers taletid om måneden, og alle tre pakker giver kunderne muligheden for at dele pakkernes taleminutter.

Ligesom hos Onfone rummer pakkerne også fri SMS og MMS samt data, så kunderne kan benytte internettet fra mobiltelefonen. Pakkerne koster henholdsvis 97, 147 og 197 kr. om måneden.

"Vi vil gerne give et stærkt tilbud til de mange kunder, der stadig kun bruger mobiltelefonen til at ringe fra og kun af og til sender en SMS eller MMS. Disse kunder skal ikke betale for, at andre kunder sender massevis af SMS'er og surfer meget på det mobile internet," udtaler Anders Christiansen, som har kendskab til markedet fra sin tidligere ansættelse hos TDC Mobil.

Aggressiv eller ej

Initiativet fra Waoo kommer efter en måned med forholdsvis ro i markedet.

I løbet af den sidste måneds tid er der sket følgende. TDC har overtaget Onfone, Oister, som er 3's discount-produkt, annoncerede prisforhøjelser og Telenor og Telia offentliggjorde planer om et netværks joint venture.

Indtil i mandags så alle frem til mere stabile markedsforhold, men de forventninger kan Waoo vende op og ned på med de nye mobilpakker alt efter, hvordan de bliver modtaget af kunderne, og hvor aggressiv Waoo er i sin markedsføring.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere