Derfor vil HP stoppe med at bygge pc'er

ComputerViews: HP har en god grund til at trække sig ud af pc-markedet og droppe den dyrt udviklede iPad-rival TouchPad.

Artikel top billede

Læs også:

HP vil trække sig ud af pc-markedet

HP dropper TouchPad - milliarder ud med badevandet.

ComputerViews: Det giver genlyd, når en af verdens største pc-producenter pludselig meddeler, at den har planer om at trække sig ud af pc-markedet.

Men sådan lyder meldingen fra HP, der samtidig dropper iPad-rivalen TouchPad, neddrosler storsatsningen WebOS til nærmest ingenting og køber det britiske softwareselskab Autonomy for 60 milliarder kroner - alt sammen i én og samme håndevending.

Hewlett-Packards træk vil koste rigtigt mange penge, men HP er parat til at tage flere slag fra aktiemarkedet for at få rettet skuden op på lidt længere sigt.

Men trækket, udtænkt af selskabets nye direktør, tyskeren Leo Apotheker, kan meget vel vise sig at være det rigtige.

Der er ikke penge i commodity

Ganske som det er eller har været tilfældet med de øvrige kæmpe-producenter af pc'er, må HP nemlig sande, at fremtidens store indtjenings-potentiale ikke ligger i pc-forretningen, hvor opmærksomheden er stor, men indtjenings-marginerne bittesmå.

HP's pc-division - der står bag pc'er, smartphones og tablet-computere - står bag næsten en tredjedel af selskabets samlede omsætning, men har den laveste indtjenings-margen - altså tjent beløb per omsat krone.

Ligeledes er området vældigt ustabilt. Forbrugernes lyst til at købe nyt isenkram er uforudsigelig og omskiftelig, og Apples fremgang har sat hele forretningsområdet under pres.

Men her er der masser af penge at hente

Det modsatte er tilfældet inden for software og services rettet mod erhvervslivet: Det er et relativt stabilt område med en meget høj indtjeningsmargin, og det er denne vej, HP skal ud ad, hvis formuen også i fremtiden skal blomstre, lyder ræsonnementet.

Samme vej begav IBM sig ud ad i 2005, da selskabet solgte hele sin pc-forretning til kinesiske Lenovo.

Også Dell har for længst iværksat en stor omkalfatring af selskabet, der i dag ikke længere definerer sig selv om hardware-producent, men som service-leverandør. Det kan du læse mere om her.

Både HP og Dell fik syn for sagen i foråret med helt klare indikationer på vindretningen. Det kan du læse mere om her.

Indtjeningsmargin i bund

Konklusionen har det været den samme: I takt med at et forretningsområde - her pc-produktionen - bliver commodity, barberes indtjeningsmarginerne ned til næsten ingenting, hvor de lever videre i en benhård, daglig kamp, hvor der kæmpes fra hus til hus.

Og det er ikke umagen værd at jagte disse bittesmå fortjenester, når man kan skovle penge ind på andre forretningsområder.

Ud med WebOS - milliarder spildt

Det er kun få måneder siden, at HP's nu afgåede danske direktør, Keld Jersild Olsen, sagde til Computerworld, at selskabet ville satse ganske entydigt på sit eget styresystem, WebOS. 

Men nu er det i store træk slut med WebOS, der skulle bære HP's tablet-satning.

HP forestiller sig dog at kunne malke lidt penge ud af på en eller anden måde, men løbet er kørt.

HP har her erkendt, at selskabet ingen chance har for at nå på omgangshøjde med markedet for mobile enheder, der i dag er domineret meget massivt af Apple (iOS) og Google (Android) med Microsoft (Windows Phone 7 og det kommende Windows 8) som en dark horse lurende i kulissen.

Fremtiden ligger i løsninger til erhverslivet. Og det er den vej, vi nu vil se HP investere i.

Læs også:
HP vil trække sig ud af pc-markedet

HP dropper TouchPad - milliarder ud med badevandet.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job