TDC vælter prisfald over på konkurrenter

Fra årsskiftet bliver det 15 øre billigere at ringe fra TDCs fastnettelefoner til mobiltelefoner, melder IT- og Telestyrelsen. Men prisfaldet er helt afhængigt af, at TDC?s konkurrenter går med på at sænke grossistpriserne, og det er langt fra givet.

Det bliver billigere at ringe til mobiltelefoner fra årsskiftet, skriver IT- og Telestyrelsens sammen med Konkurrencestyrelsen i en meddelelse om TDCs fastnetpriser efter nytår.

Ifølge de to styrelser falder prisen for at ringe til en mobiltelefon fra 1,75 kroner per minut i dagtimerne til 1,60 kroner efter nytår. Men det er endnu langt fra sikkert, at prisfaldene kommer til at gælde andre end de 1,6 millioner mobilkunder, 40 procent af markedet, som TDC selv sidder på.

TDC har nemlig forsøgt at vælte det prisfald, som myndighederne kræver på fastnettet, over på landets øvrige mobilselskaber. Det er sket gennem et udspil om, at alle selskaber sænker deres grossistpriser, også kaldet termineringstakster.

Det begreb dækker over, at et teleselskab modtager penge, hver gang en af kunderne bliver ringet op af en kunde hos et andet teleselskab. Hidtil har mobilselskaberne scoret 1,20 kroner i minuttet ? plus moms ? i dagtimerne på den konto.

Grossistpriserne opvejer prisfaldet

Nu vil TDC sætte prisen for at ringe til selskabets mobilkunder ned til 1,08 kroner i minuttet. Det svarer fuldstændigt til, at det inklusive moms bliver 15 øre billigere for kunderne at ringe til mobiltelefoner.

TDC har derfor sendt et tilbud til alle sine konkurrenter. De kan også slippe med at betale 1,08 kroner i minuttet, når deres kunder ringer til TDC?s mobiltelefoner. Men, kræver TDC, så skal konkurrenterne også selv sætte deres priser tilsvarende ned.

Hvis konkurrenterne siger ja, så har TDC opnået at leve op til myndighedernes krav om prisfald, uden at det overhovedet er gået ud over fortjenesten.

Det er dog langt fra sikkert, at konkurrenterne hopper med på TDCs galej. Umiddelbart mener koncerndirektør Allan Koch, Sonofon, ikke, at der er noget juridisk forkert ved, at TDC også kræver prisfald af konkurrenterne for at sænke sine egne priser.

- Men vi har ikke besluttet, om vi vil sænke vores priser, fastslår han.

Forskellige priser for at ringe til mobiltelefoner

Hvis TDC har tænkt sig at tage de samme priser for opkald til alle selskabers mobiltelefoner, uanset hvad grossistprisen er, så har Sonofon ingen som helst interesse i at sænke sine priser. Tværtimod.

Det er der dog heller ikke meget, som tyder på, at TDC har. Underdirektør Finn Petersen, IT- og Telestyrelsen, oplyser, at TDC til enhver tid kan anmode ændringer i de priser, som selskabet nu har fået godkendt, hvis begrundelsen er selskabets omkostninger.

Med andre ord: Hvis Sonofon, Telia og Orange beholder deres nuværende, høje priser for at ringe til mobiltelefoner, så vil TDC bede om, at det bliver dyrere end de 1,60 kroner at ringe til de tre selskabers kunder. Siger IT- og Telestyrelsen ja, så skal TDC til gengæld finde nogle andre fastnetprodukter, som skal falde i pris.

Men konsekvensen kan blive, at det kommer til at koste vidt forskellige priser at ringe til forskellige selskabers mobilkunder, påpeger direktør Torben Rune fra telekonsulentfirmaet Netplan.

- Det er et galemandsværk, som ikke hænger sammen, mener han.

Torben Rune påpeger, at de høje priser for at ringe til mobiltelefoner er en konsekvens af, at det område står uden for myndighedernes regulering. Teoretisk er det nemlig billigere at drive et mobilnetværk end et fastnet, forklarer han.

Derfor leverer TDC selv det bedste argument til, hvorfor reguleringen på fastnettet ikke skal fjernes, sådan som selskabet ellers selv ønsker det. Mobilmarkedet viser, at det giver højere priser, argumenterer Torben Rune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere