Tele2 har de dårligste mobilkunder

Det er ikke lykkedes Tele2 at overbevise de gode fastnetkunder om, at de skal blive lige så gode mobilkunder i selskabet. Den gennemsnitlige, danske mobilkunde ringer fire gange så meget fra sin mobiltelefon som en Tele2-kunde.

Tele2 har langt de dårligste mobilkunder af de store teleselskaber herhjemme. Det viser en gennemgang af IT- og Telestyrelsens officielle statistik.

Mens de 4,2 millioner danske mobilkunder i gennemsnit ringede 69 minutter fra deres mobiltelefon om måneden i første halvår, ringede Tele2-kunderne kun knap 18 minutter om måneden.

Det er kun godt en fjerdedel af gennemsnitskunden.

Skyldes salg af taletid

Ifølge direktøren for Tele2 i Danmark, Niclas Palmstierna, hænger kundernes ringe mobilforbrug sammen med, at Tele2 indtil nytår kun solgte taletid til mobiltelefoner og næsten udelukkende henvendte sig til eksisterende fastnetkunder.

Det drejer sig om cirka en million, hvis man lægger alle kundeforhold sammen.

- De bruger mobiltelefonen som deres anden telefon, siger Niclas Palmstierna.

Giver ikke tilskud
Niclas Palmstierna påpeger, at det ikke koster Tele2 lige så meget at vinde en kunde, som andre mobilselskaber betaler. Det skyldes, at Tele2 næsten ikke giver tilskud til telefonerne.

- Prisen for at vinde en kunde og kundernes forbrug hænger til en vis grad sammen, fastslår Tele2-direktøren.

Han lover, at omsætningen per kunde stiger i andet halvår, fordi Tele2 nu også fokuserer på abonnementer og er begyndt at henvende sig til andre end selskabets egne kunder.

Men det tror teleanalytikeren Mette S. Ahorlu fra IDC bliver mere end svært.

Mærkeligt

Hun finder det mærkeligt, at Tele2 har haft så lille succes på mobilmarkedet og mener, at det blandt andet skyldes, at selskabet har været for lidt synlig med sin markedsføring - også over for egne fastnetkunder.

- Hvis Tele2 skal få flere og bedre kunder, så skal selskabet blive mere synligt. Men det er svært at se, at der er plads til flere i kundernes bevidsthed, siger Mette S. Ahorlu med henvisning til, at Telia har vundet mange kunder i første halvår med billige mobiltelefoner, mens Debitel konstant holder gryden i kog med tv-reklamer.

Tele2 80.000 kunderhavde ved udgangen af juni valgt at flytte deres mobiltelefon til det svenske teleselskab.

Til sammenligning havde Telmore nemlig godt 130.000 kunder, og landets største mobilselskab, TDC, 1,6 millioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere