Netudbydere: Umuligt at sortere spam fra

De danske internetudbydere siger, at det i praksis er umuligt at filtrere spam fra, selv om langt de fleste brugere ønsker det. Kun en ud af tre store, danske internetudbydere sorterer konsekvent junkmail til kunderne fra.

To ud af tre danske internetudbydere mener, at der er for svært at filtrere spam fra, inden e-mails ryger ud til brugernes postkasser. En undersøgelse viser ellers, at internetbrugerne ønsker, at deres udbydere stopper junkmail fyldt med reklamebudskaber.

Softwareselskabet Symantec gennemførte i efteråret undersøgelse af 3408 nordiske internetbrugeres forhold til spam. Næsten alle de adspurgte (98 procent) svarede, at de modtager spammails. 76 procent ønskede, at deres internetudbyder filtrerer spammails fra.

Alligevel er der stor forskel på, hvor meget de danske udbyderes indsats for at komme spam til livs. Hverken Get2net eller Telia foretager sig andet end at filtrere ulovligheder, for eksempel børneporno, fra.

Den eneste af de udbydere, som vi har talt med, der driver systematisk filtrering for spam på serverne, er TDC.

Det har ikke været muligt at få fat i hverken Cybercity eller Tiscali.

Uoverskueligt problem

- Det er simpelthen for svært at overskue alle de internationale sites, som udsender spam-mails. Samtidig har vi ikke noget ønske om at lege politi på kundernes vegne, siger direktør i Telia Internet, Brian Gjerstrup.

Nogenlunde samme forklaring giver informationsdirektør Ebbe Jørgensen fra Tele2, der driver internet under navnene Get2Net og Uni2.

- Problemet er, at vi ikke ved, hvornår noget er spam. Vi filtrerer dog åbenlyse ulovligheder som for eksempel børneporno fra, siger han.

Filtrerer for spam

Danmarks største internetudbyder TDC har dog en anden holdning.

- Vi sørger for at filtrere de værste spammere fra, ved hjælp af de lister over selskaber som er kendt for at udsende spam, siger Per Rasmussen, afdelingschef i TDC Internet.

Han mener dog ikke, at problemet med spam er så stort for privatkunder.

- Men det er bestemt noget, vi er opmærksomme på. Vi kan jo se, at problemet har vokset sig rigtigt stort i for eksempel USA. Det meste af den spam, som vi sorterer fra, kommer fra netop USA, siger Per Rasmussen.

Både Get2Net, Telia og TDC siger samstemmende, at de oplever at mængden af spam er stigende.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job