Netudbydere: Umuligt at sortere spam fra

De danske internetudbydere siger, at det i praksis er umuligt at filtrere spam fra, selv om langt de fleste brugere ønsker det. Kun en ud af tre store, danske internetudbydere sorterer konsekvent junkmail til kunderne fra.

To ud af tre danske internetudbydere mener, at der er for svært at filtrere spam fra, inden e-mails ryger ud til brugernes postkasser. En undersøgelse viser ellers, at internetbrugerne ønsker, at deres udbydere stopper junkmail fyldt med reklamebudskaber.

Softwareselskabet Symantec gennemførte i efteråret undersøgelse af 3408 nordiske internetbrugeres forhold til spam. Næsten alle de adspurgte (98 procent) svarede, at de modtager spammails. 76 procent ønskede, at deres internetudbyder filtrerer spammails fra.

Alligevel er der stor forskel på, hvor meget de danske udbyderes indsats for at komme spam til livs. Hverken Get2net eller Telia foretager sig andet end at filtrere ulovligheder, for eksempel børneporno, fra.

Den eneste af de udbydere, som vi har talt med, der driver systematisk filtrering for spam på serverne, er TDC.

Det har ikke været muligt at få fat i hverken Cybercity eller Tiscali.

Uoverskueligt problem

- Det er simpelthen for svært at overskue alle de internationale sites, som udsender spam-mails. Samtidig har vi ikke noget ønske om at lege politi på kundernes vegne, siger direktør i Telia Internet, Brian Gjerstrup.

Nogenlunde samme forklaring giver informationsdirektør Ebbe Jørgensen fra Tele2, der driver internet under navnene Get2Net og Uni2.

- Problemet er, at vi ikke ved, hvornår noget er spam. Vi filtrerer dog åbenlyse ulovligheder som for eksempel børneporno fra, siger han.

Filtrerer for spam

Danmarks største internetudbyder TDC har dog en anden holdning.

- Vi sørger for at filtrere de værste spammere fra, ved hjælp af de lister over selskaber som er kendt for at udsende spam, siger Per Rasmussen, afdelingschef i TDC Internet.

Han mener dog ikke, at problemet med spam er så stort for privatkunder.

- Men det er bestemt noget, vi er opmærksomme på. Vi kan jo se, at problemet har vokset sig rigtigt stort i for eksempel USA. Det meste af den spam, som vi sorterer fra, kommer fra netop USA, siger Per Rasmussen.

Både Get2Net, Telia og TDC siger samstemmende, at de oplever at mængden af spam er stigende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere