AOL får 51 mio. kr. i erstatning for spam

Verdens største internetudbyder, AOL, har vundet en erstatningssag over et marketingsfirma, som gennem fire år har sendt et massivt udbud af reklamer til AOL-brugere. Firmaet skal betale 51 millioner kroner til AOL

Det kan komme til at koste dyrt at sende spam i USA. Det beviser en sag fra Virginia, hvor firmaet CN productions stod anklaget for gennem fire år at have sendt et massivt antal af reklamer til kunderne hos verdens største internet-udbyder, AOL.

Knap 51 millioner kroner (7 millioner dollar)s kom det til at koste i erstatning til AOL. Det skriver ZDNet.

Erstatningen er en af de første, der er tildelt under en ny lov i Virginia, hvor junkmailere kan idømmes erstatninger på op 182.000 kroner (25.000 dollars), for hver dag de sender spam.

I 1998 anlagde AOL sag mod CN Productions for udsendelse af spam, og året efter nedlagde retten forbud mod, at firmaet måtte sende spam til AOL?s medlemmer. Det var en overtrædelse af dette forbud, der førte til erstatningen.

Den oprindelige sag handlede om, at CN Productions havde sendt mere end en milliard junkmails til AOL-medlemmer. Mange af disse reklamerede for websteder med pornografisk indhold. Yderligere havde selskabet forfalsket afsendeadressen, så AOL selv fremstod som afsenderen.

CN Productions levede ikke op til rettens forbud og fortsatte ufortrødent med at udsende spam. Ifølge AOL har de ulovlige mails skabt op mod 58 millioner kroner (8 millioner dollars) i overskud for CN Productions.

Ifølge AOL er dommen en advarsel til alle, der sender junkmails.

- Det her er en vigtig sejr i kampen mod spam. Dommen sender et klart budskab til spammere om, at AOL er parat til at udnytte alle juridiske og tekniske midler til at få sat en stopper for spam, skriver AOL?s chefrådgiver, Randall Boe, i en pressemeddelelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere