Nye net-reklamer irriterer brugerne

En ny type annoncer på internet leder brugeren videre til annoncørens websted, blot man ruller musen henover reklamen. Amerikanske brugere raser.

Nu behøver internetbrugerne ikke længere klikke på en reklame for at blive ledt til annoncørens websted. Det er nok at rulle musen hen over banneret.

Det er de såkaldte pop-up- og pop-under-annoncer, som har fået et nyt familiemedlem.

De to annonceformer åbnes automatisk i nye browser-vinduer, når brugeren surfer ind på en hjemmeside, der benytter dem. Mens en pop-up ligger sig oven øverst på skærmen, gemmer pop-under sig under det åbne skærmvindue.

Den nye type af reklamer er væsentlig mere irriterende end sine ældre søskende, fordi brugerne uforvarende kommer hen til annoncørerne hjemmesider, blot de flytter cursoren over dem.

Kritik fra brugere og branche

Discount-rejseselskabet Orbitz er ifølge CNet et af de eneste firmaer, der benytter sig af "roll-over"-reklamer, som det nye annonceformat kaldes. Orbitz har sendt millioner af de nye reklamer ud via New York Times og ESPN.com.

Det er allerede faldet de amerikanske netbrugere for brystet. De siger, at de nye reklamer overtræder grænserne.

- Da jeg prøvede at lukke vinduet, blev jeg ledt videre til webstedet. Det er irriterende, når man har seks vinduer åbne, og halvdelen af dem ikke er nogen jeg selv har åbnet, konstaterer en bruger over for CNet.

Også i reklamebranchen er der kritik af det nye annonceformaater.

- Det er tvivlsomt, om man opnår andet end irriterede kunder, men siden Orbitz allerede er kendt for nærgående og jævnlige pop-ups, tager selskabet det blot til det næste niveau, siger Lauren Pattison fra MediaSmith til CNet.

Forsvarer anvendelse

Orbitz forsvarer anvendelsen af de nye reklamer. Selskabet har hidtil anvendt pop-under-annoncer. Men fordi markedet for discount-rejser har bred appel, mener det, at "roll-over"-reklamer giver en stor værdi for brugerne.

- Den enorme succes for Orbitz er et direkte produkt af pop-under-annoncer. Et stort udsnit af befolkningen sætter pris på disse reklamer, siger Mark Rittin, der er manden bag de nye reklamer og kreativ direktør for reklamebureauet Otherwise.

Han siger, at der kun er 30 procents chance for at blive ledt videre til Orbitz?s websted ved at rulle henover reklamen. Otherwise har placeret området, som udløser annoncørens websted, langt væk fra topbjælken i vinduet, sådan at kunder, der vil ignorere reklamen, kan lukke for den uden problemer.

Reklamerne er del i et større pres fra markedsføring på nettet. Den nye type af reklamer vil gøre det sværere for netbrugerne at ignorere dem. Udgiverne prøver nye og mere aggressive formater - og deres publikums tålmodighed.

På samme tid er de store webselskaber på vej væk fra pop-up og pop-under, fordi de er bange for at miste publikum. Det gælder blandt andet verdens største internetudbyder, AOL.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere