Mærsk-konsortium holder by-portal flydende

Ingen andre byer er interesserede i at købe konceptet bag Århus-portalen, hvis annoncesalg svigter. Konsortiet bag byportalen er nu trådt til med knap tre millioner kroner, og bestyrelsen sætter sin lid til, at den digitale signatur vil gøre forretningen rentabel.

Konsortiet bag byportalen for Århus har slået en streg over tilgodehavender for knap tre millioner kroner for at sikre projektets fortsatte drift.

Kapitaltilførslen er nødvendig, fordi det ikke er lykkedes folkene bag Århus-portalen at sælge konceptet til andre byer.

Desuden er portalen ligesom så mange andre blevet ramt af det svigtende annoncesalg.

Indstiller akut salgsarbejde

Bestyrelsesformanden for Århusportalen A/S, Johannes Mogensen, oplyser, at antallet af brugere af portalen langt har overskredet det forventede.

Og at sletningen af gælden skal til for at stå stærkere i fremtiden.

- Vi har gerne villet sælge konceptet bag portalen til andre interesserede byer, men der har næsten været stillet lighedstegn mellem ordet portal og katastrofe, når vi har forsøgt, siger han

Han tilføjer, at der ikke gøres noget akut salgsarbejde længere for at få portal-konceptet solgt.

Uvist hvor langt kapitalen rækker

Konsortiet bag portalen, der primært tæller det Mærsk-ejede LEC samt TDC og Jyllands-Posten, er gået sammen med to mindre aktionærer for at tilføre den nødvendige kapital.

Johannes Mogensen ønsker ikke at komme med et bud på, hvor længe de knap tre millioner kroner rækker, og om det bliver nødvendigt med en yderligere kapitaltilførsel på et senere tidspunkt.

Han sætter dog sin lid til, at den digitale signatur, som TDC skal levere, kan sikre portalen øget indtjening i den nærmeste fremtid.

Digital signatur skal hjælpe på salget

Hvis Århus-portalen genoptager salgsarbejdet til andre byer, har folkene bag portalen tre potentielle indtægtskilder.

Indtil videre er det lykkedes at skabe omsætning på to af dem: almindelige bannerannoncer og integrerede annoncer.

De integrerede annonce skal ramme de brugere af portalen, der søger målrettet efter bestemt information.

Den slags annoncer er der flere penge i end almindelige annoncer, og med udbredelsen af den digitale signatur vil flere af portalens gæster søge mere målrettet efter information i fremtiden, spår bestyrelsesformanden.

- De virksomheder, der vil have en mere integreret annoncering, hvor eksponeringen rammer brugeren bedst muligt, får flere muligheder i takt med, at den digitale signatur bliver udbredt, siger Johannes Mogensen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S